Tisdag natt, 23:38
Reseförsäkrningar var det. Jag har varit på bio. Jag har sett "The Last King of Scotland". Jag har åkt president Idi Amins limousine genom Uganda. Jag har fått hemlängtan. Är inte det absurt? Av mitt arton år, elva månader och tolv dagar långa liv, har jag tillbringat sammanlagt ett år i Afrika. Tanzania. Med resorna till Zimbabwe, Sydafrika och Botswana inräknat blir det väl ett och ett halvt år. Ett och ett halvt år! Andelen är försvinnande liten. Och ändå kallar jag det hemlängtan. Jag blir gråtfärdig av minsta lilla jag ser på tv från Tanzania, Kenya, Uganda, alla länder där tallarna bytts ut av bananpalmer, mangoträd och baubabjättar, där jorden är röd och månader av solsken som plötsligt ersätts av öppningar i himlen som får allting, jorden, vägarna, målarfärgen att rinna bort i floder. Jag vill tillbaka till värmen som får huden att koka och aldrig har en kall läsk smakat så gott som vid en containerbar efter en språngmarsch på stranden under cocospalmerna. För varje år som går blir längtan alltmer abstrakt, och just därför alltmer påträngande. Och det paradoxala är ju att när jag var där tillbringade jag så mycket tid åt att längta tillbaka till Stockholm. Kommer jag aldrig hitta hem?
Filmen var hemsk. Uganda är ett land med så djupa sår att jag ibland undrar vilken sorts undergörande läkare som behövs för att läka dem. Och Uganda är inte ensamt. Hela Afrika är så trasigt att det nästan känns lönlöst att försöka laga. Såhär vid midnatt på tunnelbanan med en kille som snackar polska i sin mobiltelefon alldeles för högt, efter att ha sett en av Afrikas forna presidenter stycka upp sin egen fru, för att skrämmas. Det var en hemsk film. Hemsk, men mycket bra. Sevärd. Hemsk.
Det är plusgrader. Jag går genom den öde förorten och det droppar från taken och träden. Är det vintern som tar slut? Ibland klänns det som att man fått alldeles för stora perspektiv.
på religionen III
Han gör det igen: "Inom buddhismen menar de att det är otroligt svårt att bli människa. De har en liknelse, att världen består av ett världshav där det bara finns en sköldpadda och en ihålig stock. Sköldpaddan sticker upp huvudet över vattenytan ibland, och chansen att den då sticker upp huvudet genom hålet i den ihåliga stocken - så stor är chansen att man blir människa. Hur de då förklarar befolkningstillväxten, det vet jag inte..."
Jag satt och stickade och Krister berättade om Mandala. Det är en hinduisk tradition, ett konstverk i färgad sand där konstnären sitter i veckor och lägger ut den färgade sanden i olika mönster tills det blivit ett stort runt, mycket detaljrikt konstverk. Och när de är klara, sopar de helt sonika bara upp den igen. Borta, flera veckors arbete. De menar att det är en bild av alla tings förgänglighet.
Och det är lite som med min stickning. Jag har alldeles för många halsdukar redan, jag har vantar och sockor och mössor. Och ändå måste jag fortsätta sticka. Så nu har jag bestämt att jag ska sticka upp allt garn jag har hemma, göra en evighetslång halsduk och sen - sprätta upp den. Tiotals timmars arbete - borta. Allt är förgängligt.
söndag
Och tänk vilken lockande tanke det är. En sån söt förklaring till varför vissa människor har en sån makt över en. Jag, som annars har kontroll över det mesta och är en handlingens människa, finner ibland mig själv helt försvarslös och utlämnad. Och det går inte att förklara på något rationellt sätt. Och det, om något, får mig ur balans.
NOVELL - När mörkret river muren
Det är underligt vilket intryck vissa människor gör på oss. Utan att egentligen behöva anstränga sig det minsta kan de sätta en hel värld i gungning. Medan andra människor gör sitt allra yttersta och ändå bara lämnar skuggan av ett minne efter sig.
`
En av mina vänners pojkvän har ett band. De skulle ha sin första spelning på en såndär öppen scen-kväll på en bar med anor och de var jättenervösa. De behövde moraliskt stöd, några som stod längst fram och applåderade som galningar mellan låtarna. Självklart drog vi dit hela tjejgänget, stod längst fram och skrek och visslade och applåderade som galningar och de var faktiskt bra. Det var en mörk, trång lokal i en källare och scenen var så liten att trumsetet knappt fick plats. När de spelat klart och lämnat över scenen åt nästa band, tänkte vi att vi skulle gå vidare, men i dörren stötte en av mina vänner ihop med en gammal bekant och kunde bara inte sluta prata. Istället för att stå där som ett fån och vänta på att de skulle bli klara med sitt vad-har-hänt-sen-sist, gick jag ner till scenen igen.
Där stod fyra killar. Trummor, två gitarrer och en bas, inget speciellt. Det var inte dåligt, men det var lite som det mesta man brukade höra på sånahär jippon. Sångaren hade ett stort blont trasselsudd till hår, trummisen blundade. Jag flyttade lite på blicken och blev plötsligt som slagen i skallen av något riktigt hårt. Det läskiga med ögonkontakt, att man aldrig riktigt säkert vet vem som var först. Basistens ögon, som knappt syntes bland skuggorna som strålkastarna skapade i hans ansikte men de kändes, o ja, de sög i mig och jag blir alltid så svag. Det gick snabbt, snart såg han ner på sin bas, vände sig mot sångaren och log och det fanns inget sätt för mig att ens veta om det verkligen varit mig han sett på eller om jag bara varit en skugga i motljuset. Jag kunde i alla fall inte släppa honom efter det. Han hade ett sätt att röra sig, som att det inte var ur högtalarna utan ur honom som musiken kom, som att det var både en njutning och en smärta när basgångarna strömmade ur hans nyckelben och fingertoppar. Sen kom min vän och jag blev tvungen att slita mig.
Ett par veckor senare stod jag vid en bar på en av stans få klubbar som släpper in artonåringar och väntade på att få lite vatten. En bit bort stod en kille och fick precis en ölflaska öppnad av bartendern. Det var något som drog i mig med honom, men jag kom inte på vad tills han tagit emot sin öl och vände sig om och våra blickar möttes. Det var basisten. Nu fanns det inga tvivel, han såg mig och det blev för intensivt för mig. Jag böjde mig fram och spanade efter bartendern och basisten försvann i vimlet.
Resten av kvällen gick jag som katten kring het gröt, jag såg honom men jag undvek att se på honom och det kändes som att jag gick runt i ett spänningsfält som sträckte sig i en flerametersradie runt honom. Framåt två började jag bli riktigt utmattad av att ständigt behöva ha ögon i nacken. Vi stod mitt på dansgolvet, jag och mina vänner, omringade av flygande armar och svett och dansen gjorde mig alldeles lös i kroppen. Basen löste upp molekylerna i min kropp, och plötsligt var han bara där. Basisten, och jag kunde inte undvika ögonkontakten. Jag blundade och fortsatte dansa och öppnade ögonen och blundade igen och dansade och öppnade ögonen och han var verkligen överallt. Och jag vet inte vad det var som kom åt mig, jag som alltid undviker kontakt med främlingar på klubbdansgolv. Kanske var det den sena timmen, kanske utmattningen av en hel kväll i spänningsfältet, kanske var det hans sätt att suga in hela mig med sin blick. Jag slutade blunda. Jag sökte hans ögon. Jag började dansa vänd mot honom. Klockan närmade sig tre och golvet började tömmas så smått, och rätt som det var hade han mina händer i sina och sköt iväg mig i en piruett som fick min kjol att stå rakt ut. Vi buggade till elektro och han kunde verkligen. Det var bara att följa med. Piruett efter piruett gjorde mig alldeles svag i knäna och fick dansen att bli ännu vildare. När den sista, lugna låtens första pianoslingor föll som regndroppar på våra svettiga kinder, kändes det helt naturlig att långsamt gå närmare och närmare och till slut lägga armarna om hans nacke. För första gången sen mellanstadiediscona dansade jag tryckare och jag blev inte ens irriterad av mina vänners menande blickar över hans axel.
En av mina vänner hade lyckats ragga upp en kille med lägenhet i gångavstånd från klubben, så när vi blev utslängda av de vresiga vakterna bar det av på efterfest. Och det blev bara så att basisten följde med. Vi hamnade en bit efter de andra och pratade och egentligen var han väl ganska enfaldig, kanske natten och alkoholen, men det var hans röst som fängslade mig. Den var mörk och sträv, och det var som att han hade en stor ihålighet inom sig där rösten fick eka först innan den släpptes ut genom munnen. Och när vi till slut fann oss själva i en soffa, han med benen utsträckta på soffbordet och jag ihopkrupen brevid honom, märkte jag att hela han vibrerade när han pratade. Aldrig hade det känts så självklart att luta sig mot någons axel och lyssna till hans hjärtslag. Rysa ända ner i tårna när han fjäderlätt smekte håren på min arm. Aldrig hade min existens känts så spontant självklar brevid någon.
`
Något mer blev det förstås inte. Livet är inte en romantisk saga där möjligheterna räcks fram till en på stora serveringsfat i silver. Den svaga morgonsolen suddade bort självklarheten och när vi skulle skiljas på tunnelbaneplattformen var vi både för trötta och blyga för att våga ställa frågan om mobilnumret först.
Men fortfarande sitter han kvar som ett segt tuggummi i mig. Inte var det samtalen, såna har jag haft mycket mer givande med främlingar som jag sådär direkt bara fått kontakt med. Inte var han väl det snyggaste jag sett heller. Jag kan glömma honom, jag har glömt honom, han finns inte längre, jag har träffat nya människor och jag har ett fullt liv. Och likväl sitter han fast. Sena nätter med sånger om kyssar som smakar honung och lukten av vinter som gör kärlekssjuk och om att vänta och brinna, de är hans och jag har inget att säga till om.
södertrapp
Vi fungerar bra ihop, jag och Sandra
kärlekssångerna
När jag misslyckats med mina försök till förälskelser, och hittills har jag väl egentligen aldrig lyckats, hanterar jag smärtan genom att försöka låta bli att tänka. Jag tror inte på att glömma, jag tror inte på att bränna fotografier och ägodelar, jag tror på att minnas. I slutändan. Men när smärtan fortfarande är påtagligt nära, nästan så att den går att vidröra, då tror jag på att inte tänka på. Jag undviker allt som skulle kunna påminna mig om smärtans källa - jag lyssnar inte på musiken som jag associerar med honom, jag går inte till platserna vi varit på tillsammans, jag ändrar mina internetvanor. Det kan låta som en noga uttänkt strategi, men det är det inte. Det har bara blivit så. Jag vill undvika att ligga på golvet, gråta och tycka synd om mig själv. Alltså kör jag med att ignorera istället. Och det har fungerat ganska bra, jag menar, jag har tagit mig ur det mesta utan några alltför allvarliga men.
Men hur gör man som musiker - eller konstnär överhuvudtaget? Det finns miljontals vackra sånger om kärlekar och I-could-drink-a-case-of-you-darling-and-I-would-still-be-on-my-feet och vi älskar dem och vill höra dem live. Men det måste ju ha hänt många gånger att man blivit för full eller att duet vänt en ryggen vid det laget när musikern kommer upp på scen, hur gör de då? De måste ändå sjunga de där vackra sångerna som de skrev till något som var så vackert men som föll i spillror och bli påminda om sina misslyckanden och smärtor och hur ska man då någonsin komma ur det? Vilken pers det måste vara att stå där och hålla upp humöret och sjunga om någon som man när man skrev låten älskade men som man numera hatar. Det kanske är därför det skrivs så många now-I-know-what-I-don't-want-I-learned-it-with-you och when-I-scratch-my-nails-down-someone-elses-back-I-hope-you-feel-it-låtar. Något att avreagera sig på efter att ha fått sitt hjärta krossat all over again.
som på den gamla goda tiden
Sandra
Fotbollsmål
Återigen, träd
Skyltfönster
Egotripp med Malin i provrum
svart litteratur
Just nu ojar sig huvudpersonens farfar inför sin syster över att hans son gift sig med en så extremt from katolsk och dessutom fattig kvinna. Som ännu ett av bokens skrattframkallande överraskningsmoment svarar systern:
"If I were you, I would be looking for a young girl or decent woman to take care of me. I would not worry too much about a son who is married to a doctor in Catholicism."
Och då svarar farfarn:
"Young girls are nothing but trouble. After the first day in the house they go looking for boys their own age who give them gonorrhea, and then they expect you to pay the doctor's bills. Old women are control freaks, chased as they often are by the demons of their past failings."
ett försök till litterär gestaltning III
Igår, hemma, mellan rundorna till tvättstugan, satt jag med mitt älskade rimlexikon och gjorde klart min Sonett I, och hör och häpna, jag lyckades till och med arbeta upp något sorts engagemang i det hela. Jag tyckte att det var kul! Aldrig slutar jag förvåna mig själv.
Sonett I
Chaffören ser ut som en afrikansk prins
vilsekommen från den varma natten.
Uttråkat lutar han sig mot ratten,
glömt är hans kungadöme, fjärran provins -
hans liv i riket som inte längre finns.
Han bromsar, vindrutan dränks i vatten,
lyssnar förstrött på radiodebatten
om politikern som ingen längre minns.
Han manövrerar bussen genom stan,
stannar till och släpper på en grammofon
buren av en lustig karl i turban,
kör ifrån ett springande försenat fån.
Vår förklädda busschafför, stolt som en svan,
han som ser ut som en konungason.
Yeah!
Paradigm
Jag sitter och pluggar religion ? hinduismen. Kastsystemet, ?under alla omständigheter är tanken om att människor är ordnade i grupper, med olika möjligheter i livet och samhället, djupt rotat i Indien?. Det står i kontrast till ?Till världskapitalismens försvar? som jag nyss läst ut. Och det får mig att fundera.
Jag tänker: PARADIGM. Detta underbara ord som ligger så runt och gojsigt i munnen, som vi fick lära oss på filosofin i höstas ? att all vetenskaplig forskning ingår i ett eller annat system (paradigm) där de regler och samband man tror på stämmer sinsemellan, men bryter helt mot andra paradigms. Anhängare av de olika paradigmen har svårt att kommunicera, de förstår helt enkelt inte varandra för de talar inte samma språk. Båda tycker att den andra är helt dum i huvudet. Men egentligen handlar det om att de har helt olika utgångspunkter. Kanske gäller det i annat än vetenskap också? Politik tillexempel. Eller religion. Jag som är född och uppfostrad av mer eller mindre vänsterradikala, miljömedvetna feministföräldrar och deras likasinnade systrar och vänner, kanske är det inte så konstigt att jag har svårt att förstå mig på moderatungar eller Johan Norberg. Kanske är det inte så konstigt att vi inte förstår hur indierna kan leva med sitt kastsystem. Varifrån hela logiken kommer. Vi är alla helt enkelt anhängare av olika paradigm.
Nu märker jag att mitt resonemang liknar den där kända relativismen som är så poppis på universiteten nuförtiden, enligt min gamla filosofilärare. Relativismen ? allting är relativt och sanningen beror på vem du är, din bakgrund och övertygelse och så vidare. Relativismen ? det finns ingen sanning, alltså är det helt onödigt att överhuvudtaget diskutera någonting, eftersom alla ändå alltid har rätt. Och det är ju lite av en återvändsgränd, det måste medges. Men jag tänker det som att det här med kulturella, politiska, religiösa paradigm inte egentligen handlar om vad som är sant, utan snarare är en förklaringsmetod för varför det är så svårt att förstå varandra ibland. Som en förklaring för mig varför jag blir så provocerad av Johan Norbergs idéer, trots att jag samtidigt klart och tydligt ser att hans argumentation håller, it makes sense som man säger på engelska. Varför jag håller stenhårt fast i mina gamla värderingar, trots att jag i ?Till världskapitalismens försvar? fann mycket goda argument för varför jag borde vara nyliberal istället. Enligt paradigmteorin skulle det bero på att vi är anhängare av olika paradigm, som håller i sig men bryter totalt mot varandra sinsemellan. Mm. Intressant vilsegång i mina tankar. Men det är ju bara en teori?
fönstertankar
Jag tycker om att sitta i fönster. I gamla byggnader, skolbyggnader, finns det smygar med fönsterbrädor tillräckligt breda för att sitta i. Storbandet övar i aulan och är det inte ovanligt många som har klackskor nu? Det ekar i stengolvet.
Fönsterrutan är kall, det är som att den andas på min handflata, det går i pustar längsmed kinden och de lösa hårstråna vajar långsamt, fram och tillbaka. Bakgården är plogad. Det som såg så rent och jungfruligt, oskyldigt ut har blivit smutsigt och nergrusat. Jag tror att människan innerst inne är destruktiv.
snöpromenad
När jag vaknade var snön kvar och jag kände att nä, nu måste jag verkligen gå ut. Det har blivit lite av en tradition nu, den här söndagspromenaden med träden och ån.
delat boende
världskapitalismen
Jag läser ”Till världskapitalismens försvar” för fulla muggar nu. Johan Norberg provocerar mig som få. Han skriver mycket om hur fattiga länder ska komma ur sin fattigdom, och i vissa delar tycker jag faktiskt att han har rätt. Att något av det bästa vi kan göra för att hjälpa u-länderna är att ta bort tullar och handla med dem på lika villkor. Något av det sämsta med EU är ju att det höjde muren mellan oss och resten av världen. Bra för oss, men piss för alla andra. Alltså borde man handla produkter från fattiga länder för att stärka deras ekonomier och göra dem mindre fattiga. Men samtidigt – MILJÖN. Alla transportutsläpp. Konstbevattningen i länder med vattenbrist så att befolkningen inte ens får tillräckligt med dricksvatten. Regnskogar som huggs ner för att ge plats åt odlingsmarker som ändå inte ger någon avkastning. Det är en konflikt mellan två intressen, och jag vet verkligen inte vilken jag ska prioritera. För å ena sidan, genom att stärka fattiga länders ekonomier genom handel möjliggör det för dem att börja bli mer miljömedvetna. Dessutom får befolkningen (antagligen) bättre tillgång till mat, utbildning och hälsovård. Och ett av de stora miljöproblemen – befolkningstillväxten – kommer att minska om välståndet ökar i världen. Men samtidigt – har vi råd att offra den tiden? Finns det inte något annat sätt att göra världen rikare på utan att för den skull offra miljön?
Norberg menar också att det är fel av oss att kräva av u-länderna att ha schyssta arbetsförhållanden och miljövänlig produktion, med argumentet att det hade inte vi heller för hundra år sen. För hundra år sen var barnarbete mycket vanligt och folk slet som slavar för en skitlön i Sverige. Och det var det som möjliggjorde vår utveckling och skapade vårt välstånd. Genom att ställa krav på u-länderna gör vi det omöjligt för dem att bygga upp det välstånd som behövs för att ha schyssta arbetsförhållanden och så vidare. Men är det verkligen enda sättet för dem att komma ur fattigdomen? Att apa efter alla misstag som vi gjorde för att till slut få samma välstånd som oss? Ska alla länder i hela jävla världen övergöda och döda sina sjöar och ta kol på sina träd för att fatta att de ska vara försiktiga med vad de släpper ut? Kan inte vi som redan gått igenom det hjälpa dem att slippa se sin natur förfalla och generationer dö av lönlöst arbete där man varken ser fram eller tillbaka? Finns det verkligen inga genvägar?
Min mamma har tjugo års erfarenhet av utvecklingsarbete i fattiga länder på tre olika kontinenter, och hon tycker att Norberg bara ser en sida av myntet. Att man kan bevisa vad man vill med statistik, bara man använder siffrorna rätt. Kanske borde jag lyssna mer på henne, och låta bli att ta intryck av Norberg.
dans på fotolektionen
Sen la vi oss på golvet och var lite filosofiska om golv. Sandra är duktig med sin kamera. Och annars också.
på religionen II
"Det är så bra", sa Krister, religionsläraren, "de har arbetat fram förklaringar för allt, som passar in i deras värld. Hur skulle vi förklara att vissa ormar är giftiga?"
"Evolutionen", svarade Julius.
"Precis. För det är det vi tror på. Och det här är hinduernas förklaring, för den passar för dem. Deras förklaring är precis lika bra som vår. Fast vår är lite bättre, för den är ju sann..."
Han får klassen att skratta hela tiden, men frågan är om han gör det medvetet eller om han bara råkar säga galna saker och sen skrattar tillsammans med oss för att han är så generad.
Sen, när vi lyckades motbevisa hans teori om att den enda geometriska figuren som finns i naturen är cirkeln, så kallade han oss för jävla skitungar. Sen sa han att det var bra.
på religionen
3
- jag insåg att Bob Dylan är schitzofren
- jag lärde mig att snöd är ett svenskt ord. Det betyder ungefär tarvlig och lumpen
- jag kom på att jag använder pratandet som en drog - jag har ett behov som jag spyr ur mig och när jag satt punkt på den sista meningen känner jag mig helt tom och det är skönt. Men bara ett litet tag. Sen börjar jag sakta fyllas på igen och jag måste göra om allt på nytt. Men det är inte som att jag kommer någonvart med det. Jag bara måste
Jag kan inte sova. Jag har försökt med Jamie, men det går inte. Jag somnade när jag läste Till världskapitalismens försvar på sängen efter middagen och sen när jag vaknade tänkte jag att jag ger upp så jag såg Eternal sunshine of the spotless mind istället och gud vad jag älskar den filmen. Det är också en såndär som bara gick rakt in i hjärtat och jag kommer ihåg att jag gick i veckor och tänkte att jag skulle färga håret rött. Sådär Eternal sunshine of the spotless mind-rött. Jag gjorde aldrig det. Aldrig på riktigt. Men på låtsas:
Det var hösten 2004. Länge sen. Kanske ska jag prova med lite varm mjölk med honung? Och lite mer Jamie...
träden och regnet
visdomsord
stalldagbok
Jag fick rida Luciano och det var ju bara att glassa runt. Han går i form bara man tar tyglarna, ungefär, han är stallets mest välridna häst. Han är ju Ullis favorit. Lite hästtjej är jag nog fortfarande...
Blåmärket på låret har börjat bli grönt.
stickning
foto A
FÖRE:
Hannibal
Nåja, idag skulle han gå och jag lyckades få ut honom i gången och direkt börjar han trilskas. Hugger efter mig, slänger med alla fyra hovar åt olika håll. Och jag, som redan hade ett gott mått frustration i kroppen (mitt jävla liv för tillfället, kan det inte bara lämna mig ifred?) blev bara ännu argare och skrek åt honom. Till slut, när jag kratsar vänster bak på honom, SKARKAR HÄSTJÄVELN MIG på låret! Jag blir ju helt galen och skriker och börja kasta borstar omkring mig och Hannibal står med bakåtstrukna öron. Min lilla publik, bestående av min medstallvärdinna Sara, fritidsledaren, ett par små skötare och tjejen som ska rida, ser storögt på oss. Jag får på honom sadel och träns, men när jag ska spänna sadelgjorden ute på stallplanen börjar han sparka och hugga efter mig och om jag inte varit så rasanda hade jag nog inte fortsatt försöka, för det hade kunnat gå riktigt illa.
När jag berättade för ridläraren att han sparkade mig och att jag inte gillade honom för det, sa hon att hon inte gillade mig för jag sa så för det var ju inte hans fel, han har blivit dåligt behandlad när han var ung och då ska man tycka synd om honom istället. Jag var såå nära att börja snacka en massa natural horsemanship, att de på den här ridskolan verkligen misskötte sina hästar, att det inte var konstigt att de har så många "problemhästar", men inte fan tillrättavisar man sin ridlärare om hästskötsel, så jag ångade därifrån.
Jag höll på att sprängas, jag kunde inte prata med någon, jag bara plockade fram mp3-spelaren, satte på Super extra gravity med The Cardigans och började mocka. Super extra gravity är bästa argskivan som finns, när jag inte vet vad jag ska göra av mig själv brukar jag sätta på den på högsta volym och lägga mig på golvet och sjunga mig hes med Nina Persson. Nu hade jag inget golv att lägga mig på, men att mocka hästskit är nästan lika effektivt. Jag mockade två tredjedelar av stallet på samma tid som Sara och Anna mockade resten.
Men sen kom Hannibal tillbaka in och ingen vågade ta av honom hans grejer så jag fick ställa mig där igen med monstret och skrika på honom lite till. Det gjorde mig arg igen, men Super extra gravity var slut så jag satte på The Knifes Deep cuts och började sopa. The Knife är också bra argmusik. Jag sopade tre fjärdedelar av stallgångarna medan Sara och Anna satt och kollade på den pågående lektionen. Jag sopade och lyssnade på "Heartbeats" och kände att i helgen måste jag få dansa, jag behöver göra mig av med all frustrerad energi, jag behöver lite The Knife och electronica på ett mörkt, svettigt dansgolv, jag behöver få stänga ögonen och bara släppa allt. Ute började det snöa, men det smälte till slask och lervälling på stallplanen, så det hjälpte ju inte ett skit.
När jag kom hem hade jag ett präktigt, svullet blåmärke på vänster lår.
läroboken
tunnelbanesamtal
Egentligen borde jag väl ha tyckt att han var jobbig, herregud, det ska man ju med människor som tränger sig på en på tunnelbanan och inte slutar prata. Speciellt om de luktar lite alkohol. Men jag har aldrig riktigt lärt mig det där. Jag pratar gärna med främlingar - jag tycker att det är intressant. Och han var så trevlig, så söt, och han var inte full, han luktade bara lite suspekt. Det är fascinerande att en man på snart 60 och en tjej på 18, som är fullkomliga främlingar, kan prata så med varandra. Men människorna runtomkring såg surt på oss.
När vi båda gick av i Bagarmossen sa han att han gillade mina åsikter, och sen: "Den kille som ditt hjärta faller för kommer bli mycket lycklig." Jag vet inte, men jag har inte blivit så glad för en komplimang på länge.
ett försök till litterär gestaltning II
Idag började vi skriva dikter. Jag hatar att skriva dikter. Prosa går alltid att tvinga fram, för det är logiskt. Lyrik är inte logisk. Den är känslosam och blodig och svår. Jag kände mig inte alls sån idag. Men läraren sa att vi skulle skriva tokdikter och så gav hon oss ett par första rader och sen satte hon sig ute i korridoren för att ha betygssamtal. Jag tänkte att jag tokar till det helt. Eller nej, det började faktiskt med att Amanda sa att jag kan ju sätta mig under bordet (jag brukar ramla ner på golvet ibland på litterär gestaltningslektionerna, i såndär skapartorkaångest utfreakningsmanér). Och då gjorde jag det. Satte mig under bordet. Sandra drog isär borden lite så att det blev en liten kiklucka och så fick jag tag i hennes brun- och rosastickade tumvante och satte på mig den på högerhanden, som en inspirationshatt liksom fast vante istället. Och så satt jag där under bordet och skrev en dikt och sa helt random grejer (jag förstår inte var jag får saker ifrån iband) och jag vet inte riktigt om mina klasskamrater garvade för att jag var rolig eller för att de bara tyckte att jag var såå pinsam. Sandra tog i alla fall kort på mig, genom kikluckan i bordet:
Kolla, man ser mina snygga inneskor också
Inspirationsvanten!
Ungefär såhär kan jag se ut när jag freakar
Och såhär blev dikten:
Min gröna fästman står i farstun
i sin blå hatt och röda skor
och vill gå med mig
på en gul promenad
men jag är inte klar
med den turkosa julskinkan
så han får ett snällt
men violett nej.
Åtminstone jag hade kul!
kvarteren
un petit
Dépêche-toi
je veux t'avoir
maintenant
Eller vad säger ni?
tunnlar
Man kan höra tunnelbanan i mitt rum. Höra hur den rusar igenom sin tunnel många famnar under mig. Det är som att just mitt rum står på en ljudkanal ner i underjorden, en klippa som orkar bära ljudet ända upp till markytan och ytterligare en våning till. Och släppa ut tunnelbanans brus genom mitt element. Ingen annanstans i lägenheten hör man tunnelbanan. Bara i mitt rum. Det är lite som med väggarna. Viskningar från en annan verklighet.
Och lite läskigt, tänker jag, ljudet är ju små vibrationer och det har blivit sprickor vid knuten sen tunneln byggdes och invigdes av hans majestät konungen. Tunneln går rakt under mitt rum och viskar till mig i sömnen. Men så kommer jag ihåg Manhattan och vattenytan i glaset som ständigt var i storm. Hela tiden vibrationerna, och fortfarande håller sig det stora äpplet upprätt. Så kanske är det bara tunnelbanans stilla viskade vaggvisor. Inget hål som plötsligt kommer sluka mig. Kanske.
middag med vän
Jag bjöd Kirke på middag. Sparris med parmesanost och pinjenötter. Och hon fick fritt utrymme med lite kantareller och krämfräsch. Det blev en pastasås. Så god. Och det finns ingen bättre atmosfär att ha ett givande samtal i än vid en god middag med tända ljus. Jag ska fortsätta laga mat åt vänner.
jag vill se världen
städa
när jag ändå är på G
-"The Da Vinci Code" av Dan Brown (alla pratade om den så jag var bara tvungen. Men fy fan, jag blir bara äcklad av böcker som är skivna för att tjäna pengar, och deckare känns bara så uppenbart irriterande)
+"Heart of Darkness" av Joseph Conrad (en av alla böcker Ellie tvingade oss att läsa i engelskan. Jag hade läst den en gång tidigare, på svenska, men av någon anledning var den så mycket bättre den här gången. Den har så många djup att man blir yr)
+"Laulu rakkaudesta ja muita runoja" av Eeva Kilpi (den första diktsamlingen jag läst på finska. Jag älskar Eeva Kilpi!)
+"The God of Small Things" av Arundhati Roy
+"Nineteen Eighty Four" av George Orwell
-"Långtråkighetens filosofi" av Lars Fr H Svendsen (långtråkigare bok har jag väl aldrig läst, bara en massa citeringar av filosofer som knappt vet själva vad de menar...)
+"Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf
+"Norwegian wood" av Haruki Murakami (jag blir fortfarande alldeles lycklig av att tänka på den. Tack Daniel! - för tipset och för att du tycker att jag ÄR den...)
+"SCUM manifest" av Valerie Solanas (hon är galen. Inte ens jag är så extrem. Men det var intressant)
+"Sireners sång - Tankar kring modernitet och kön" av Nina Björk
+"Elva minuter" av Paulo Coelho
+"Andras blod" av Simone de Beauvoir
+"Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig" av Bodil Malmsten (det var ju den som fick mig att börja blogga)
-"Personliga pronomen" av Daniel Sjölin (utdrag ur min läsdagbok: "Jag förstår ingenting och det är bara äckligt. Där står han självgod på omslaget och skrattar åt läsarnas förvirrade blickar, stolt över sitt eget intellekt. Jag mår illa.")
+"Utopia" av Wislawa Szymborska
barnprogram
Jag tror att den världsbild vi har är ihopsatt av alla intryck vi får och väljer att ta till oss från vår omvärld. Och om dessa barnprogram är en så stor del av det dagliga intaget av intryck för många barn, vad får de då för världsbild? Människosyn? Kvinnosyn? De måste ha in i helsicke bra föräldrar och dagisfröknar och lärare som kan kompletera barnprogrammens svartvita, snedvridna för att inte bli seriefigurer själva.
förra året la jag ut en förmögenhet på musik
A Camp - A Camp (jag kan inte få nog av Nina Persson)
Jeff Buckley - Grace Legacy Edition (den växer varje gång jag lyssnar på den)
The Beatles - The White Album
Frida Hyvönen - Before Death Comes
Hello Saferide - Introducing...
Josh Ritter - The Animal Years
Laakso - I miss you, I'm pregnant (första konserten på Arvika, jag föll pladask)
Ed Harcourt - The Beautiful Lie
Peter Bjorn and John - Writer's Block
Jason Collett - Idols of Exile (ett impulsköp, jag hade aldrig hört honom och knappt hört talas om honom innan, men det visade sig att det var en riktigt mysig skiva)
Regina Spektor - Begin to Hope (special edition) (Jonatan hade skickat alla hennes album som mp3-filer och jag var helt beroende av henne andra hälften av sommaren, så jag kände att jag var tvungen att köpa en skiva av henne. Jag är för mesig för att palla hela den här nerladdningsgrejen...)
Joni Mitchell - Blue (pappa har en men jag ville ha min egen, för det är ju en av de bästa album som någonsin gjorts. Tycker jag)
Damien Rice - 9
Asha Ali - Asha Ali
Dessutom har jag också fått ett par skivor av pappa vid olika tillfällen:
Stina Nordenstam - This is
Håkan Hellström - Nåt gammalt, nåt nytt, nåt lånat, nåt blått (mest för gamla minnens skull)
The Strokes - Is this it
Thåström - Skebokvarnsv. 209 (pappa bodde på Skebokvarnsvägen och spelade fotboll med Thåström när han var liten, det var därför han köpte den. Inte för att jag uttryckt någon önskan om att få den)
Ofelia
Det var kanske inte kärlek vid första ögonkastet, hon var ingen vacker ponny, Ofelia, när hon kom. Hon var mest lönnfet och tufsig. Men det var kärlek vid första ritten. Och det var inte bara jag som märkte det, min ridlärare Malin var också alldeles fascinerad över hur bra jag passade ihop med denna alldeles outbildade, omöjliga blandrasponny. Så, hastigt och lustigt, började jag hyra henne. Och det var den där sortens häftiga kärleksförhållande där hon blev sur på mig och jag blev sur på henne och allting blev bara pannkaka, men hela tiden fanns den där första förståelsen och kontakten där, aldrig kände jag att kärleken höll på att svalna. Det blir väl så med hästtjejer och deras hästar. Hästarna är så rakt igenom ärliga att det inte kan bli några missförstånd.
Med mig blev Ofelia en stabil ridskolehäst med musklerna på rätt ställen. Det tog mer än ett år, men gud vad fin hon var att rida, då hösten 2004. Det var hon som fick mig att stå ut med Lamprechts infall och respektlöshet. Jag sa flera gånger till Frida, min stallkompis, och mina föräldrar att om det inte vore för Ofelia skulle jag sluta på Farsta direkt. Och det gjorde jag. Lamprechts tyckte inte om mig, de sa upp mitt hyrkontrakt efter att först ha låtit mig kämpa med att göra Ofelia ridbar i två år. Jag kontrade med att sluta rida där. Efter att ha tillägnat fyra och ett halvt år av mitt liv till den där ridskolan. Som ambitiös hästskötare och en av de mest aktiva och seriösa ledamöterna i ungdomssektionen. Och de tackade mig genom att säga upp min stora kärlek. Jag kan fortfarande få släng av bitterhet gentemot Lamprechts. Dem kommer jag aldrig kunna förlåta.
Och jag tänkte på det när jag vaknade imorse. Jag kom ihåg tredje januari för två år sedan, när jag blev väckt av pappa som kom in med ett öppnat brev från Farsta Ridskola och sa "Katja, nu kommer jag berätta något tråkigt". Vad jag grät. Vad tom jag kände mig. Veckorna efter, vad meningslöst mitt liv kändes. Hela den våren var ett enda stort sökande efter mig själv.
Ofelia och jag, sommaren 2004
mellan Bagarmossen och Slussen
Det är något fint över den där gamla tunnelbaneskylten i Kärrtorp
När jag vaknade ett par minuter i tolv sken solen och jag bestämde mig för att åka in till stan och promenera lite. Men när jag gick nerför backen mot tunnelbanan ändrade jag mig och svängde ut på Rusthållarvägen istället. Jag har i många år tänkt att jag skulle gå från Bagarmossen ända in till stan. Idag, årets andra dag, bestämde jag mig för att verkligen göra det.
Medan jag gick där genom Kärrtorp och Björkhagen och Hammarbyhöjden funderade jag på ifall det är bäst att gå med eller utan ett mål. Jag tänkte att utan mål kanske man är mer öppen för nya möjligheter, man kan hitta nya vägar och se nya saker på ett sätt som promenaden med ett mål inte riktigt ger plats för. Samtidigt är målet en motivation. Jag kan motivera mig själv till att gå nästan hur långt som helst, bara jag bestämt mig för att jag ska komma fram någonstans till slut, om jag har ett mål. Om jag inte haft stan som mål idag, hade jag slutat gå vid Skärmarbrink, för där började jag bli lite trött i benen. Kanske kan man kombinera det lite? Att bestämma sig för att dit ska jag, men tillåta sig själv att komma på villovägar om de verkar mer spännande.
Efter flera timmar och både Daniels och Siris blandband kom jag fram till Slussen. Himlen var rosa och jag satte mig på en bänk för att vila fötterna lite och tittade på människorna som gick förbi. Sen tog jag tunnelbanan hem igen.
Slussen 15:15 den andra januari 2007
så det kan gå
välkommen 2007
Nyårspussen, Kirke och jag på ett hörn. Det var en fest det. Ja, det får räcka så.
Det här året blir nog ett hejdundrande berg-och-dalbaneår...