när jag ändå är på G

Jag fick lite blodad tand av att lista förra årets nya skivor. Så jag tittade lite i min läsdagbok. Jag läste 47 böcker 2006, så alla är det ingen idé att lista. Men en liten höjdpunkter och bottennapp-lista kan jag göra, i kronologisk ordning:

-"The Da Vinci Code" av Dan Brown (alla pratade om den så jag var bara tvungen. Men fy fan, jag blir bara äcklad av böcker som är skivna för att tjäna pengar, och deckare känns bara så uppenbart irriterande)
+"Heart of Darkness" av Joseph Conrad (en av alla böcker Ellie tvingade oss att läsa i engelskan. Jag hade läst den en gång tidigare, på svenska, men av någon anledning var den så mycket bättre den här gången. Den har så många djup att man blir yr)
+"Laulu rakkaudesta ja muita runoja" av Eeva Kilpi (den första diktsamlingen jag läst på finska. Jag älskar Eeva Kilpi!)
+"The God of Small Things" av Arundhati Roy
+"Nineteen Eighty Four" av George Orwell
-"Långtråkighetens filosofi" av Lars Fr H Svendsen (långtråkigare bok har jag väl aldrig läst, bara en massa citeringar av filosofer som knappt vet själva vad de menar...)
+"Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf
+"Norwegian wood" av Haruki Murakami (jag blir fortfarande alldeles lycklig av att tänka på den. Tack Daniel! - för tipset och för att du tycker att jag ÄR den...)
+"SCUM manifest" av Valerie Solanas (hon är galen. Inte ens jag är så extrem. Men det var intressant)
+"Sireners sång - Tankar kring modernitet och kön" av Nina Björk
+"Elva minuter" av Paulo Coelho
+"Andras blod" av Simone de Beauvoir
+"Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig" av Bodil Malmsten (det var ju den som fick mig att börja blogga)
-"Personliga pronomen" av Daniel Sjölin (utdrag ur min läsdagbok: "Jag förstår ingenting och det är bara äckligt. Där står han självgod på omslaget och skrattar åt läsarnas förvirrade blickar, stolt över sitt eget intellekt. Jag mår illa.")
+"Utopia" av Wislawa Szymborska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback