textsamtal

Jag hade ett möte på Skeppsholmen idag. Det är så vackert på Skeppsholmen, speciellt såhär års. Marken är gul av alla löv. Och jag hade låtit min skrivarlärare Alva läsa mitt gamla manus, det som jag skrev på förra hösten, första människan någonsin som fick läsa det och jag var jättenervös och självhatisk innan. Men hon tyckte om det. Och egentligen ska det väl inte göra någon skillnad, huvudsaken är att jag själv är nöjd med vad jag skriver, men det är något så fascinerande över att lyssna på någon som analyserar ens egen text - att man presterat något som går att analysera. Det är en historia, den finns, karaktärerna pratar med läsaren och jag behöver inte förklara för här sitter en proffsläsare och berättar om hela den värld som mina ord byggde upp i henne. Det ger energi att fortsätta. Min gamla svensklärare Magdalenas ord är fortfarande fastetsade i mitt huvud, hon sa att "det är lätt att vara en begåvad nybörjare. Det är när man skriver om och bearbetar som man skriver på allvar".
Och det är det jag tror att den här höstens skrivarkurs hjälper mig med - att finna energin att gå tillbaka och bearbeta, gnugga och slipa. Det är enda sättet för mig att själv bli nöjd med det jag skrivit.

För övrigt är fredagar mina nya favoritdagar. På torsdagar går nämligen både Grey's Anatomy och Bones i USA, vilket gör dem tillgängliga för resten av världen på fredagar svensk tid. Och sen är det ju alltid trevligt med en helg att se fram emot.

Kommentarer
Postat av: m.

Postat av: m.

ovanstående kommentar kan du ignorera..det var datorn som pratade snarare än jag..;)

tänkte skriva om skeppsholmen. hur stockholm vore ingenting utan den platsen. jag älskar att gå dit och titta på gamla båtar, lugnet som finns där och hur det känns som att man befinner sig långt ifrån själva staden, att man kan inbilla sig att man är på en nästan obebodd ö, omgiven av en massa vatten. den platsen ska jag visa en vän som inte har så höga tankar om stockholm.

2008-09-27 @ 07:27:38
URL: http://www.grammofon.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback