att lära känna en stad II: Vindpinad i Västra skogen

När jag kommit hem från stallet och ätit lunch visste jag inte vad jag skulle göra. Jag hade inte riktigt lust med någonting. Jag visste att jag skulle behöva gå hem till pappa någon gång under eftermiddagen och fixa lite med datorn, men klockan var knappt fyra och ute var det sol. Så jag bestämde mig att ta en sväng med tunnelbanan innan Bagarmossen. Och när jag stod där på tåget med tunnelbanekartan framför mig tänkte jag att jag inte kan göra denna min serie upptäcktsfärder i Stockholms förorter helt utan baktanke eller struktur. Det får inte vara slumpen som väljer ut förorterna jag besöker, det skulle inte alls vara likt mig. Alltså bestämde jag mig för att det ska finnas en koppling förortsnamnen emellan.
Sist var jag i Västertorp. Idag åkte jag därför till Västra skogen.


staty
Mitt i centrum har de denna lustiga staty. Jag hade gott
kunnat lägga mig där och sova lite, så verkliga såg de
ut, kuddarna. Men de var hårda som järn.


När jag krälade på marken här och fotade, kom två äldre damer fram till mig och frågade vad jag tyckte om deras staty. När de fick veta att jag var på spontanbesök blev de eld och lågor och gav mig vägbeskrivningar till alla platser jag bara måste se, för Solna är ju så vackert


utsikt
En av sevärdheterna var denna utsiktsplats - och jag måste hålla med om att den var värd
besöket. Tänk er att bo här, och ha denna vy från frukosbordet. Det skulle inte vara så dumt.
Jag satt en stund på klipphällen, lapade sol, lyssnade på musik och såg på blänket i vattnet


vind
Något annat som de två äldre damerna sa om Solna var att det alltid blåser här. Huruvida
det är sant vet jag inte, men idag blåste det något alldeles förskräckligt. Därför var jag ganska
snart tvungen att gå vidare på min upptäcktsfärd i Västra skogen


fasad
Jag skulle tro att Västra skogen är byggt i olika perioder - husen ser mycket olika ut. Det
finns enorma komplex som står uppradade efter varandra, men även små smalhus i
Bagarmossen-stuk och en hel del rätt udda byggnader som helt plötsligt dyker upp
helt utan förvarning, som denhär tvåvåningsbyggnaden. Kanske en skola?


barn
Det var många barn i rörelse mellan husen i Västra skogen. Basket var överlägset den
populäraste sysselsättningen. Det var hemtrevligt och mysigt, på något sätt, där i kvällssolen


kruka
Och alla trädgårdar var mycket välvårdade. Det fanns komposter och tegelgrillar och rabatter
fulla med allsköns blommor överallt, och till och med ett par minifontäner.


Västra skogen kändes allmänt som en plats där folk lever och vistas i mycket högre grad än Västertorp, även om husen i sig vittnade om att invånarna här nog inte var varken så mycket rikare eller fattigare än de som bor i hyreshusen i Västertorp. Om jag skulle välja, skulle jag lugnt bo i Västra skogen. De två äldre damerna hade rätt - Solna är vackert, fullt med små skogspartier och trevliga damer och barn. Min lördagseftermiddag blev mycket trevlig, till slut.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback