att lära känna en stad V: Andnöd i Duvbo

Senast var jag i Talludden och Gåshaga. Då är det väl inte så långsökt att nästa gång åka till Duvbo. Det visade sig vara en mysig och lugn liten förort. Jag stötte dock inte på några duvor, men däremot fick jag nöjet att fotografera flera fina portar...

149813-262
Så mycket till centrum fanns inte. Istället gick en mycket trafikerad väg igenom hela
Duvbo, som dess artär eller något liknande, ni fattar...


149813-263
Det var varmt och kvavt och alldeles vindstilla.
Inte så svårt att förstå då att duvboborna låg och
solade vid tegeltornet


149813-264
Duvbo bestod av många söta små lamellhus och
de vackra portarna tyder på att det är byggt innan
sjuttiotalet och miljonprojektet. Men om jag ska vara
ärlig så måste jag erkänna att jag glömt det mesta
jag borde ha lärt mig under statsplaneringstemat.
Jag är fortfarande fascinerad av olika sorters hus dock
- det kanske märks på mina fortsatta upptäcktsfärder...


149813-265
Det fanns många sånahär funkisvillor också, ett mycket lummigt och mysigt område
längsmed en kringelkrokig väg. Här hade de, som man säger, tagit hänsyn till den
ursprungliga terrängen och inte sprängt och hållt på, så som de gjorde med de stora
miljonprogramsområdena längre ut på blå linjen


149813-266
Luften stod verkligen still. Jag orkade inte gå så länge,
jag hade klätt på mig för den kyliga dag som det enligt
väderleksrapporten skulle bli. Men portarna, dem tyckte
jag ändå om.


149813-267
Sånahär hade min mormor i sin trädgård. De blommar nog där i år också, men hon är inte
där för att ta hand om dem. Jag ska nog dit snart dock, mamma går på semester i slutet av
veckan och hon vill ha med mig till Finland. Vi får se hur det blir


Det finns fler foton i min bilddagbok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback