klasskamrater

För exakt ett halvår sen tog jag studenten. Och när jag i tisdags var och fikade med min alldeles underbara föredetta klasskamrat Siri, kom jag mig för att börja räkna på hur många gamla klasskamrater jag verkligen träffat sen den där galna dagen för ett halvår sen. Jag har ju hört på historierna, att de flesta träffar man inte igen. Att mamma inte har kontakt med någon av sina gymnasievänner kanske inte är så konstigt, med tanke på att hon flyttade till London det första hon gjorde, och sen till slut slog sig ner i Stockholm, med hela Östersjön mellan sig och sin barndom. Pappa träffar med jämna mellanrum gamla AF:are, speciellt nu när han börjat sjunga i kör så verkar det som att varannan sångare har gått på Adolf Fredrik. Men egentligen umgås han bara med en av sina gamla gymnasievänner. Fenomenet klasskamrat är något som är begränsat till de första tjugo åren av ens liv, och de kanske borde stanna där. I minnena. Själv kanske man mår bäst av att gå vidare.
Men jag tycks inte bli lämnad ifred. Jag räknade. Av mina trettioen klasskamrater har jag stött på nitton sen studenten. Fem av dem var medvetna möten, fikaträffar eller middagar. Ytterligare sex hörde på ett ganska självklart sätt in i sammanhanget, människor som jag mött just för att jag var med någon av de där tidigare fem. Men resten var helt slumpmässiga möten. Vissa på ganska uppenbara ställen, klubbar eller parker på Söder. Men andra har jag mött på ställen som känns helt mot alla mönster - på Sveavägen nedanför Observatorielunden, på linje sjuttons tunnelbana mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan klockan halv tre på eftermiddagen en torsdag.

Stockholm är inte så stort som det kan kännas ibland. Och jag står och stampar. Jag har vänner som ska flytta till Paris, luffa i Oceanien, bo i Thailand i några månader. Andra är mitt inne i sina studier, har så fulla liv att de knappt hinner höra av sig. De flyttar hemifrån, de träffar nya människor, skaffar sig pojkvänner som tar upp den lilla lediga tid de har kvar. Och jag sitter här i mitt mörka kök med samma vy utanför fönstret som jag haft sen jag var tre år gammal. Det första adventsljuset står tänt.
Jag antar att alla hanterar studenten på olika sätt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bloggen sjukdom har anordnat en tävling.
du kan vinna en ipod samt en MP4-spelare!
Gå in och tävla om du är intresserad!
http://sjukdom.blogg.se/1197118686_jultvling_vinn_ipod_n.html

2007-12-08 @ 15:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback