idag har jag läst hela dagen

Idag har jag pluggat. Hardcore naturgeografi. Jag har lärt mig att berg över åttahundra meter över havet räknas som fjäll. Ett skämt, tycker jag, som har bott på tretusenfemhundra meters höjd, sett solen gå upp på sextusenåttioåtta meter över havet.
Men den svenska fjällen är en del av bergskedjan Kaledonierna. Det är ett vackert namn, tycker jag.
Och visste ni att det finns en mineral som heter apatit. Men såvärst apatisk är nog inte apatiten, för den används bland annat i framställning av konstgödsel.

När ganska många timmar gått sen jag satte mig med boken, började orden flyta ihop på sidan och jag läste plötsligt ordet inälvsdelta. Vad är ett inälvsdelta? Ett delta i inälvorna? Hur skulle det kunna se ut? Delta är ett vackert ord.
Sen insåg jag att det var isälvsdelta det stod istället och där är det nuförtiden isälvssediment i jorden.

Mitt huvud är helt vimmelkantigt, termerna trasslar in sig i varandra och om det fortsätter såhär kanske jag blir galen av ren förvirring.
Men vad finns det att göra? Det finns värden i galenskap också. Rockenroll.

Kommentarer
Postat av: m.

jag tror vi har liknande saker att läsa just nu. om isens spår och mineraler. och visst finns det många fina ord. och meningar. ibland låter det som poesi och det är lätt att tappa bort sig i sammanhanget när man blir alltför ordexalterad.

men hur oundvikligt är det inte att falla för meningar som



"havet äter upp landet"




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback