allmänheter

I Bolivia dricker man ur påsar. På gatorna överallt kan man köpa vatten, saft och chokladdrycker i små plastpåsar. I början kändes det konstigt att bita hål i ett av hörnen och börja suga, men nu är jag helt fast. Jag älskar att dricka ur påse. Det är enda rätta sättet att få i sig vätska.

Vad är grejen med killar och Bob Dylan? Can you cook and sew, make flowers grow, do you understand my pain? Are you willing to risk it all or is your love in vain? Och det där ska man liksom leva upp till.
Fast alltså, han är ju helt fantastisk, Bob, det går inte att komma ifrån.

Det här med att pussa på kinden är en boliviansk sed som fascinerar mig. Man skakar inte i hand när man träffar någon för första gången här, man pussar dem på kinden. Och sen fortsätter man göra det med alla, hur väl man än känner dem, varje gång man träffas. Det är så lustigt. I Sverige anpassas det ju åtminstone lite - skaka i hand människor som man inte känner och krama dem man känner.
Men Edvard har försatt oss i några roliga situationer. Män hälsar på varandra genom att skaka hand, men flera gånger har Edvard misstagits för en tjej och fått en puss på kinden i all hast, och sen när misstaget uppdagats har det blivit mycket pinsamt för de manliga bolivianska männen. Ytterst skojigt, tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback