gå och rösta då för fan!

Så här sitter jag, i Franks mörka atelje, och är lite bitter. Och nej, det är inte för att Bolivias landslag i fotboll förlorade mot Venezuela på hemmaplan. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av fotboll. Nej, det är valet till EU-parlamentet som gör mig lite låg för tillfället - och specifikt då att jag missar det. Det känns riktigt surt, jag hade tagit reda på hur allt fungerade i god tid, att rösta utomlands genom konsulatet, jag läste på partiernas hemsidor och hann få ett par raseriutbrott på hur dålig informationen var på de flesta sidor. Allt som fattades var att konsulatet skulle sätta ett datum för oss utlandssvenskar, och så skulle jag kunna utföra min medborgerliga rättighet.
Men alltså, inte ens det svenska konsulatet här i La Paz kan man lita på. Det är väl helt enkelt så att man måste ta seden dit man kommer. Jag ringde dit flera gånger, men de visste inget, och när jag åkt iväg till apparken så tog Natalia över min telefonterror, och ändå, gott folk, gick det åt skogen. Först på fredagen före måndagen/tisdagen/onsdagen då man kunde rösta fick Natalia besked, och då var det försent för min del. Jag var mitt i min volontärperiod, mitt i djungeln, jag skulle inte hinna tillbaka upp i Anderna.
Så trots alla mina ansträngningar, så missar jag EU-valet denna gång. Därför är jag bitter.

Men ni, kära medsvenskar, som är myndiga och hemma, gå och rösta! Sverige är ett litet land, internationellt sett har vi inte mycket att säga till om. Men genom att rösta i EU-parlamentsvalet och sätta vår prägel på EUs framtid, så kan även vi få en röst. Kanske försvinnande liten, men ändå. EU har tygnd. Tänk på miljön! Tänk på demokratisering och mänskliga rättigheter! Genom att rösta idag/imorgon (tidsförvirring här uppe i Anderna) kan du påverka vilken riktining EU ska ta i dessa frågor, och därigenom även resten av världen.
Så gå och rösta då för fan!

(Och om inte för något annat, så för min skull, för att jag så gärna vill, men inte kan.)

Kommentarer
Postat av: marja

Moi,

Kul att du tror på EU makten. Jag tycker att ungomar borde bilda egna partier och gå och rösta på sig själv i skaror. Och ta över EU parlamentet från alla +55 som sitter och röstar höga löner för sig själva. Vad gör alla unga människor, undrar jag??? Så där 20% av unga människor i Europa är arbetslösa (i Sverige är det 25% (moderaterna och alliansen har verkligen missat sitt vallöfte om jobb).



Teoretiskt sett borde det inte vara omöjligt för de unga att få större makt om de mobiliserade sig eftersom medelålders och äldre inte orkar/bryr sig om att rösta i EU-val.

2009-06-07 @ 15:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback