inkonsekventeter

Psykologiskt tror jag inte på ödet eller tur. Jag tror att man skapar situationerna i sitt liv, medvetet eller omedvetet, och om man vill ändra på något, lyckas med något, så kan man det. Men då måste man göra något för det också. Man kan inte sitta och vänta på att något ska hända. Ytterst är man ansvarig för sitt eget liv.

Filosofiskt tror jag inte på fri vilja. För mig ter sig inget annat än determinism hållbart, vilket innebär att jag tvingas att medge att man skulle kunna förutse hela universums framtid, bara man visste allt. (Nu kommer människan aldrig att kunna tillskansa sig all denna information, lyckligtvis, men ändå.)

Jag vet inte om det bara är jag, men dessa två inställningar, trossystem, tycks för mig fullkomligt inkompatibla. Hur jag kan leva och aktivt tro på båda förstår jag inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback