karneval

Jag har gömt mig på ett internetkafé i Oruro, för ute på gatan går man inte säker. Där attakeras man från alla håll av vattenballonger och skum. Det är nämligen karneval, årets höjdpunkt för många bolivianer.
Men det är inte bara blöt man blir här. I paraden (som pågått sen innan sju på morgonen och fortfarande inte visar tecken på att avta, trots att klockan är över fyra) får man se de mest fantasifyllda dräkter. Djävulsmasker som skulle kunna ge vem som helst mardrömmar, kjolar täckta av glitter som är så korta att trosorna syns, med underkjolar som får hela kreationen att stå rakt ut. Platåskor som skulle ha gjort ABBA avundsjuka. Björnar och örnar och kaniner. Allt finns, och de rör sig framåt i takt till trummor och blås som får det att tjuta i öronen. Dans och glitter och bjällror i ett enda virrvarr. Det är fascinerande.
Men jag är ändå lite bitter. Jag har nämligen inte med mig min kamera. Från flera håll hade jag hört att det kanske inte skulle vara så smart att ha med sig den, eftersom det alltid är fullkomligt vattenkrig på bolivianska festivaler. Jaha, tänkte jag och tog inte med mig kameran, korkad som jag är. Om det är någonstans som jag hade velat fotografera, så var det här. Dessa dräkter, dessa rörelser. Jag hade kunnat packa in kameran i tredubbla plastpåsar, så kanske den inte hade blivit blöt. - - - Men sen tänkte jag att jag får se det som en övning. Jag behöver inte fotografera allting som bevis på att det hänt. Jag kan bara uppleva, och minnas. Eller jag borde kunna det i alla fall. Jag får se det som lite terapi. (Jag lyckades dock ta ett par kort med min mobiltelefon. Hur bra de blev vet jag inte, men det är väl också något jag borde testa, hur det funkar att framkalla bilder tagna med mobiltelefonen. Den har jag ju ändå alltid med mig överallt. Och imorgon är det karneval i La Paz - inte lika stort som här, men dräkterna ska vara liknande, så dit ska jag tamejfan ha med mig kameran i alla fall, oavsett vilka råd jag får.)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, Katja. Var det inte för såna här lägen du skaffade den lilla kameran? Men det är klart, den tål ju inte vatten den heller.



farsan

2009-03-02 @ 21:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback