på tunnelbanan till jobbet

Imorse bestämde jag mig för att åka tunnelbana till jobbet. Jag måste ju ändå använda det där månadskortet som jag köpte, det lila access-kortet. Jag hade en aning ont i halsen, och dessutom ska jag träffa Ida efter jobbet. Att cykla till jobbet, från Skarpnäck till Globen, är inga problem. Men in till stan och sen hem igen - det blir en liten bit. Gjort, många gånger under mina två gångna jobbveckor, men idag kände jag mig helt enkelt bara lite lat.
Så jag tog tunnelbanan.
Jag älskar tunnelbanan.
Jag ser så fram emot att börja plugga, inte bara för själva pluggandet, utan för att jag kommer att ha 2 x 40 minuter lästid på tunnelbanan varje dag i veckan. Ärligt talat, finns det något bättre sätt att börja morgonen på? En stillsam frukost hemma, och sen fyrtio minuter läsning. Oslagbart!

Så, imorse läste jag i Sista boken från Finistère. Bodil Malmsten skriver:
När jag försöker förklara med vilken njutning jag ser fram emot att gå till sängs med en bok, avfärdar hon mig utan så mycket som ett pschitt.
För att få slut på hennes tjat säger jag i definitiv ton att för mig är erotik inte begränsat till det sexuella.
En handling så skenbart kysk som läsningen av skönlitteratur kan betraktas som erotisk. Något främmande tränger in i en människa och fyller upp henne.
En sammansmältning sker, ett befruktande möte äger rum.
Bevara mig för era metaforer, säger madame C.
Men skam den som ger sig, jag fortsätter med min perfekta franska syntax.
Grovarbete i trädgården kan framkalla vällust, anläggande av stenstigar, kalkande av murväggar eller den tillfredsställelse jag fick av att jogga längs Stockholms kajer på den tiden jag gjorde det.

Jag kan inte hålla med om joggandet, för mig är det bara ett nödvändigt ont när inget annat roligare finns tillgängligt. Jag föredrar Friskis & Svettis gympapass, för att inte tala om adrenalinkicken när man fattar galopp inför en hög oxer på en pigg häst. Men det är bara detaljer. Det huvudsakliga resonemanget, det får mina känslor gentemot Bodil Malmstens texter vara fortsatt uppskattande och varma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback