dödens väg nummer två

Vi skulle alltså åka från Rurrenabaque till Trinidad, Bolivias två Amazonas-städer, för att kunna åka på flotellet Reina del Enin - ett flytande hotell, en båt som åkte upp och ner för en flod, fancy som fan och dyrt som satan.
I guideboken stod det att under regnperioden, november till mars, kunde vägen mellan Rurrenabaque och Trinidad vara lite svårframkomlig. Det stod att 2008 svämmades vägen över helt och hållet och sköljdes bort. De flesta vi pratade med i Rurre om att vi skulle till Trinidad tyckte att vi skulle flyga, det kostade bara femhundra bolivianos och var det de flesta turister gjorde även under torrperioden. Att åka buss till Trinidad var inget som rekommenderades.
Men vi har en överenskommelse i vår grupp: inget onödigt flygande. Det är redan tillräckligt illa att vi flugit hit hela vägen tvärs över Atlanten. Och dessutom började det märkas på våra bankkonton att vi varit på resande fot i dryga två månader.
Vi var tuffa backpackers. Vi skulle ta bussen.

Resan började onsdag morgon i en minibuss från Rurrenabaque till San Borja. Vi hade varit ute kvällen innan med våra djungelguider och de två holländska tjejerna Daisy och Anna-Marie. Natalia, Jonna och jag hade tagit över micken på Rurrenabaques karaokebar, den ljumma amazonasnatten fick sin beskärda del av My heart will go on och ABBA. Så vi kände oss alltså sådär lagom möra.
Fem timmar senare var vi framme i den lilla staden San Borja, där det var meningen att vi skulle hitta något fyrhjulsdrivet som kunde ta oss vidare till Trinidad. Men det visade sig att de små lastbilarna som transporterade människor till Trinidad under regnperioden bara gick på mornarna, så vi fick snällt sova på ett sjaskiugt lastbilschaffismotell bredvid bussterminalen den natten.

På torsdag morgon fick vi då klättra ombord på lastbilsflaket som skulle komma att bli vårt hem i drygt två och ett halvt dygn framöver. Men det visste vi inte då. Då trodde vi fortfarande att vi skulle vara framme i Trinidad samma kväll, tio timmar senare, precis som det sagts.
Lastbilsflaket var på sin höjd sex kvadratmeter stort och skulle rymma fjorton vuxna och fyra barn, och därutöver allas packning. Vi blev satta på träplankor och fick bäst vi kunde försöka undvika att trampa alltför mycket på väskorna och påsarna som fyllde golvet. Jag hade sexåriga Paloma mellan mig och flakkanten, och Natalia fick sexåriga Leslie i knät, där hon somnade med en gång.
Och så bar det iväg.
Första dagen var faktiskt ganska rolig. Det kändes lite som ett äventyr, att sitta där på lastbilsflaket och slängas hit och dit när vägen var mer lervälling än fast mark. Att fyrhjulsdrift var en nödvändighet blev uppenbart, men vår lastbil klarade av vägen bra. Vi körde förbi flera mindre bilar på vägen som kört fast, och vi stannade och hjälpte ett par av dem. Men själva fastnade vi inte, bara ett par gånger var vi tvungna att klättra av och gå över de lerigaste partierna för att lätta på lastbilens vikt. Det regnade bara ett par kortare skurar, mest sken solen och kossor och hästar betade längsmed vägen. Det var vackert.
Först när det började mörkna och det gick upp för oss att vi inte skulle komma hela vägen till Trinidad den här dagen, började humöret i vår lilla grupp sjunka.
Vi blev tvungna att övernatta i San Ignacio de Moxos, en annan liten stad dät det enda hostelet var sjukt överprissatt, men sängarna var breda och vi sov två i vardera säng. Då blev priset per person ungefär detsamma som vi brukar betala. Sen tyckte vi inte att det var okej att den enda andra kvinnan på flaket, en mamma med två barn (Paloma och en treårig pojke), skulle sova på flaket för att hon inte hade råd att betala för en riktig säng, så vi betalade åt henne. För barnens skull. Och hon var också otroligt trevlig.

På fredag morgon kom vi först inte iväg för att något med motorn skulle fixas, och sen släppte polisen inte in oss på Trinidad-vägen, "eftersom det regnade igår". Vägen skulle inte öppnas förren vid tolv på dagen. Vi hade kunnat muta polisen, det var förmodligen det som de ville, men det var chaffören för snål för. Alltså åkte vi tillbaka in till San Ignacio de Moxos och spelade kort över en delad cola i ett par timmar.
I San Ignacio de Moxos körde människorna runt i häst och vagn. Det var utvecklingsnivån på den staden.
Ordentligt försenade kom vi till slut iväg på andra etappen av vår Trinidad-resa. Och nästan det första som händer är att vi måsta klättra av och gå för att vägen är för lerig, och precis när vi går där, öppnar sig himlen och regnet öser ner. Vi blir dyblöta, och Jonna som var ensam kvar på flaket på grund av sin stukade fot kunde såklart inte få upp den extra presenningen i tid, så det regnade in på våra väskor också.
Och i den stilen fortsatte dagen. Mer än hälften av tiden var vi tvungna att gå för att bilen inte skulle bli nertyngd, flera gånger fastnade den och vi blev tvungna att gräva upp den. Jag bar barn genom lera som gick långt upp över mina vader, jag grävde kanaler med mina bara händer för att dränera vattnet i hålen där lastbilen fastnat. Natalia och Cecilia började även framåt eftermiddagen sluta sig till männen som puttade bilen och sprutades ner helt av lera från de spinnande däcken. I ett läge fick vi till och med hjälp från två män till häst. Hästarna körde ner sina hovar i leran och drog medan männen från lastbilen puttade på bakifrån. På det sättet kom vi loss för den gången.
Jag tror ärligt talat att det hade varit mycket smidigare att rida till Trinidad. Det fanns verkligen hästar överallt, det var de lokalas transportmedel, att försöka vara modern och köra bil i ett område med såhär opålitlig natur var bara befängt. I slutändan är hästen ändå det mest pålitliga, framkomliga sättet att färdas på.

När solen var på väg ner började myggen dyka upp. Vi kom till en lång sträcka av djup, superhal lera. Det var nästan mörkt. Vi som kunde gå fick hoppa av, medan barnen och invaliderna (Jonna) fick bli kvar på flaket. Vi började gå. Männen höll sig nära bilen, för att kunna putta när den fastnade, men Natalia, Cecilia och jag fortsatte bara gå. Vi var så trötta på alltihop och myggen flockades omkring oss, de stod så tätt att jag kunde känna dem slås mot mina armar i mängder när jag försökte vifta bort dem. Att hålla sig i rörelse var det enda, tafatta skyddet mot vampyrkräken. Men att få åka på flaket var ju bara en naiv dröm. Bilen skulle ju ändå bara fastna igen tio meter efter att ha kommit loss, och vi skulle bli tvungna att hoppa av igen.
Så vi gick.
Cecilia, Natalia och jag, två ficklampor och en miljon myggor. Vi hade hunnit bli ganska skillade i att gå i lera, jag kunde numera se skillnaden på knädjup lervälling och där vattenpölarna bara var ett tunt lager över hårdare, sträv lera som gick utmärkt att gå på. Med de bara fötterna som känselspröt kom vi fram riktigt smidigt genom leran.
Även om det gick långsamt. Ganska lagom till att de sista solstrålarna slocknade helt och världen blev kolmörk, slocknade även min ficklampa. Men det var stjärnklart, så när ögonen väl hunnit vänja sig kunde jag någorlunda urskilja var det var säkert att gå och var jag skulle halka och dunkna i leran.
Orion och Jesus höll på för fullt, som vanligt, där uppe på himlen. Det kändes hoppfullt. på något sätt, att åtminstone någon hade det som de brukar.
För att skydda mig mot myggen hade jag min sjal om huvudet som en musil. Natalia gjorde likadant, men Cecilia hade ingen sjal, så hon och Natalia fick dela. De fick gå tätt ihop, Natalia bak och Cecilia fram, med sjalen över sig. De döpte sig till Bruddjuret. För att hålla balansen var de tvungna att gå i passgång. Så för att hjälpa dem att hålla takten, började vi sjunga

En elefant balanserade på en liten liten spindeltråd. Det tyckte hon var så intressant, så hon gick och hämtade en annan elefant.

Vi kom upp till mer än trettio elefanter, sen snubblade någon och vi tappade bort oss.
Hela tiden hade vi lastbilens lyktor bakom oss. Ibland körde den snabbt och det såg ut nästan ut som att den skulle hinna ikapp oss, men så vinglade lamporna till och stannade. För det mesta höll de sig så långt borta att vi knappt kunde se dem.
Och vi bara gick.
Vi tappade uppfattningen om tiden. Borta vid horisonten såg vi ett gult sken, som bara måste vara Trinidad. Vi började fantisera om att anlända före bilen till Trinidad, till fots, helt täckta av lera, vilken syn det skulle vara för stadsborna.
Men till slut blev vi ändå upplockade av bilen och vägen hade också blivit mycket torrare. Det var underbart att känna fartvinden mot ansiktet och slippa myggen. Vi såg flera familjer av en sorts jättestora (tänk en halv björn)regnskogsgnagare med fyrkantiga nosar, som var ute och nattpromenerade på vägen. Allting började kännas lite spännande igen. Snart skulle vi vara framme.

Eller inte. Vi körde upp på en bro. Där stannade chaffören, sa att motorn måste vila och att vi skulle vänta här tills det ljusnade igen, för det skulle bli mycket lättare att köra då. Det fanns inget vi kunde göra åt saken. Då var klockan nästan midnatt.
En natt på ett lastbilsflak mitt i ett bolivianskt ingestans, det är kanske något av det värsta jag varit med om. Fyra personer hade gått av i San Ignacio de Moxos, så vi var tio vuxna och fyra barn som skulle samsas bland fyra miljoner mygg. En av passagerarna hade ett tält som han monterade upp bakom lastbilen, och i det sov han och mamman med sina två barn. Vi andra fick arrangera oss bäst vi ville, medan chaffören sov i förarsätet, myggfri och någorlunda värmeisolerad.
Vi var alla fuktiga från tidigare regn, men att gräva upp kläder ur diverse väskor kändes inte lönt, de var förmodligen lika blöta som dem vi hade på oss. Jag hade bränt mig lite på armarna och bröstkorgen på morgonen när det faktiskt varit sol, så jag frös egentligen inte, men Cecilia låg bredvid mig på träbänken och skakade. För att inte tala om barnen...
Jag la mig tillrätta längst bak på flaket, med huvudet på min leriga ryggsäck och resten av kroppen på det stora extradäcket - förmodligen den stördaste och mest obekväma säng jag sovit i. Kanske lyckades jag slumra till några ögonblick, bara för att jag var så fruktansvärt utmattad, men mest låg jag och lyssnade på Astrid Lindgrens uppläsning av Madicken. Jag lyssnade på hur Madicken flög med ett paraply och fick hjärnskakning, om Lisabet när hon stoppade in en ärta i näsan och Abbe som fick Madicken att se spöken. Det var Madicken som fick mig att klara mig igenom natten. Jag låg och tänkte att om jag och mina kameror överlever det här, då är det åtminstone en bra historia att berätta när jag kommer hem. Men annars...
Framåt tre började det regna och barnen började gråta. Då var det ingen idé att försöka sova mer. Jag satt och höll i presenningen så att det inte skulle regna in. Det blev ännu kallare och myggen blev bara fler. Jag orkade inte tänka på denguefeber och malaria mer. Vi satt där och väntade på gryningen.

Runt sju lördag morgon tyckte chaffören att det var tillräckligt ljust för att fortsätta åka. Det regnade fortfarande.
Vi kom tjugo meter från bron, sen fastnade vi. Alla förutom Jonna, mamman, jag och barnen hoppade av och började gräva, ösa och putta. Den frusna natten hade inte varit bra för min förkylning och trots att jag kände mig ohyggligt fåfäng, med tanke på omständigheterna, så kunde jag intelåta bli att tänka på mina ansiktsförlamningar. Jag ville inte riskera att bli ännu sjukare ute i regnet och få viruset att sätta sig på mina ansiktsnerver igen.
Och jag behövdes på flaket. Under de korta sträckorna som bilen var loss, slängdes vi runt som bollarna i en tombolamaskin. Den ettåriga flickan och treåriga pojken var tvungna att sitta i varsitt knä. Mamman höll i sin son, medan jag och Jonna turades om med att hålla lilla Dulce Maria i famnen eller att ha de två sexåriga flickorna på vardera sida. Och myggen bara fortsatte att bitas.

Det såg ut som om det aldrig skulle ta slut. Vägen fortsatte i en evighet och vi körde tio meter åt gången mellan fastkörningarna. Regnet bara fortsatte att falla. När jag inte behövde hålla krampaktigt i något barn, lutade jag mig mot flakräcket, med huvudet mot armen, och hör och häpna - slumrade till. Det visar hur totalt slut och uppgiven jag var, för det vet alla som känner mig, att kunna sova är inte en av mina talanger.
Jag började tvivla. Jag trodde inte att vi någonsin skulle komma därifrån, vi skulle få sova en natt till på flaket och det skulle jag inte klara av. Det skulle definitivt driva mig från vettet.
Men så hörde vi motorljud. Närmare och närmare kom det, högre och högre blev ljudet, tills vi hade en enorm, ståtligt gul vägbyggestraktor framför oss. Och med lite förhandlande och pengar så lyckades vi få den att bärga oss hela vägen fram till en flod, där vi fick ta en färja, och efter färjan var vägen asfalterad hela vägen fram till Trinidad.
Aldrig har jag varit så glad över att känna asfalt under mina bara fötter.

Men våra trubbel var inte riktigt slut där. I Trinidad blev vi först nekade i ett hostel, förmodligen för att vi och våra ryggsäckar var täckta från topp till tå av lera. Och sen när vi väl hittade ett ställe som var villiga att inhysa oss, visade det sig att de inte hade något rinnande vatten för tillfället. Att få duscha kunde vi ju bara glömma. Men vi det laget var vi alldeles för trötta för att gå vidare och leta efter ett tredje ställe, så vi tog emot hinkarna med vatten som de gav oss, skalade av oss våra lerhöljen till kläder, sköljde av det värsta från ben och armar, och gick och la oss.
Vi sov i femton timmar.

Kommentarer
Postat av: Marianne, "vänsterhänt IKEA -sax morsan"

Katja vilken fantastiskt levade skildring av Boliviansk lera. Jag kunde nästan känna den upp över vaderna i morse till min svenska frukost i ett vårsoligt radhuskök. Jag skrattade högt flera gånger. Vanja Lunby Wedin pratade i bakgrunden och Rolf kom förvånad ner till frukost och undrade vad det var som var så roligt av det Vanja sa. Ja hon har varit i ordentligt blåsväder här hemma men hon har verkar ha ridit ut stormen. Inga skyfall eller lermängder kommer kunna hota er tjejer i framtiden.Grattis till bedriften! Ni har gjort en riktig "Vanja" och blev inte begravda i skiten!

2009-04-07 @ 22:38:13
Postat av: marja

Tosi kamalanhyvä tarina. Hirveä se hyttysyö.

Förresten de små myggorna kan inte bita genom kokossololja om du oljar dig med tjock lager. De fastnar och dör... I alla fall i Venezuela.

hali,hali, hali

2009-04-10 @ 21:04:18
Postat av: Jonatan

Shit vilket äventyr :)

2009-04-16 @ 18:16:17
Postat av: Jan Malmborg

Ojojoj, nu har du givit leran ett ansikte. Det lär vara bra för hyn.



farsan



p.s. Tack för örnen - och alla fjärilarna också. I Hundby har vi nu siktat både citronfjäril, nässelfjäril och påfågelsöga. Men ingen örn hittills i vår. d.s.

2009-04-20 @ 15:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback