den praktiska filosofins historia III

Och jag fortsätter läsa Bertrand Russells A history of Western Philosophy. Man skulle tänka sig att en snubbe som bestämmer sig att skriva en komplett historik över den västerländska filosofins utveckling skulle vara en ganska extrem, och antagligen även nördigt tråkig person. Torr. För att ge sig in på en sån enorm uppgift, som kräver både vetenskaplig noggrannhet och ett extensivt intellekt, och speciellt som det handlar om filosofi tänker man sig väl att det är en mycket allvarlig och systematisk person.
Hur han var som person har jag ingen aning, men hans bok är inte i närheten av tråkig. Inte det minsta torr. Han är en berättare, han ger historisk bakgrund åt alla filosofer och de samhällen de levde i, han gör personliga kommentarer och han lyckas till och med vara rolig. Flera gånger har jag skrattat. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att en bok som heter A history of Western Philosophy skulle kunna få mig att skratta. Men det här är en bok som jag verkligen vill läsa. Det är inte bara för att jag måste för att kunna klara tentan. Det är en bok som jag ska läsa från pärm till pärm en dag. Som nöjesläsning! Det är en riktigt Bra Bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback