dokumentären om fotografen

Igår var det första mars. Det är också ganska speciellt. Jag började läsa Winnie-the-Pooh. Jag har en liten grej som växer i huvudet om barnböcker, men jag är inte riktigt klar än. Det är inte nu den ska skrivas. Jag gick på klubb också, första gången på många månader, och det var faktiskt riktigt roligt. För första gången på ännu längre. Jag fick inte klaustrofobi av alla människor. Basen som fick mitt hjärta att vibrera gav mig inte panik. Och jag dansade. Det var en fin natt.
Så idag såg jag på TV hela dagen. Eller ja, TV-serier och film. Framåt eftermiddagen tänkte jag att jag kanske skulle göra lite nytta ändå, men då hade mamma tagit beslag på min dator (trots att hon hade två andra bärbara lånade från jobbet) och medan jag väntade på att hon skulle bli klar hann jag sticka en tumvante och se en och en halv dum film.
Till slut, när jag gett upp om att få tillgång till datorn denna kväll, fastnade jag vid K specials dokumentär om fotografen Annie Leibovitz.

Jag ska kalla mig fotointresserad, men för att vara ärlig vet jag inte speciellt mycket om fotografering. Egentligen. Jag kan använda min egen kamera till vardags, men inte mer. Och några kända fotografer känner jag inte till. Typ.
Men den här dokumentären trollband mig. Jag förstod ganska snabbt att om jag skulle känna till några kända fotografer, så skulle Annie Leibovitz vara en av dem. Jag tappade andan när TV-skärmen fylldes av
fotot hon tog av en naken John Lennon, i fosterställning, klamrande sig fast vid Joko Ono. Och att den dessutom var tagen endast ett par timmar innan han mötte sitt öde utanför sin port - bara det gör henne historisk.
Men hon har gjort så mycket mer. Och jag blev belägrad av något som jag saknat länge, så länge att jag först inte kände igen det. Ett hål i mig som blivit helt urgröpt fylldes med det livsviktiga - hopp.

Man kan växa. Det finns inga regler. Det är livet. Man får.
Och man kan gå till en bokhandel imorgon och hitta en bok av/om Annie Leibovitz.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback