Zimbabwe

Jag läser i DN:s nätupplaga att Zimbabwes oppositionsledare Tsvangirai drar sig ur omvalet till presidentposten som skulle hållas om en knapp vecka. Han säger att han inte kan be sina anhängare att gå och rösta, eftersom det skulle kunna kosta dem livet. Sjuttio anhängare har redan dödats, sen i slutet av mars då den första valomgången hölls. Oppositionens andraman sitter fängslad, anklagad för att ha försökt störta regeringen. Risken är att han blir dömd till dödstraff.

Jag vet inte vad jag ska skriva. Här sitter vi på våra feta arslen och protesterar högljutt när vi får veta att nåt parti har hackat sig in på oppositionspartiets databas. Det skapar tumult, viktiga människor tvingas säga upp sig och be om ursäkt på presskonferenser och löpsedlarna skriker i flera dagar.
Vad skriker löpsedlarna om nu? De sjuttio människorna som fått sätta livet till för att de över huvud taget ska få en chans att rösta i ett någorlunda demokratiskt val? Oppositionsledaren som blivit gripen vid åtminstone fem tillfällen och mötena han inte kunnat hålla eftersom milis med våld hindrat både anhängare, journalister och valobservatörer från att ta sig fram till mötesplatserna? Är det det som vår fira, rättviseälskande press skriker ut på sina löpsedlar?
Utanför Videopiloten står det idag:

EXPRESSEN
Här slår tjuven till bostadsinbrott i Farsta - unika listor gata för gata

AFTONBLADET
Så sänker du ditt kolesterol - enkla knepen som gör dig smalare


Nej, jag vet inte vad jag ska skriva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback