viljan & jaget

I måndags började min näst sista delkurs i praktisk filosofi. Den heter Viljans frihet och det är meningen att vi under de kommande två veckorna ska komma på svaret till, eller åtminstone få lite mer klarhet i, frågan ifall vi har en fri vilja.
Det är svindlande.

En del av problemet är frågan om determinismen är sann - alltså ifall allting som händer har orsakats av något som hänt tidigare, som i sin tur har orsakats av någonting, som i sin tur har orsakats av någonting, och så vidare i all evighet i en orsakskedja som möjligtvis kan ha börjat i Big Bang. Eller inte.
Och om nu determinismen är sann, hur kommer den fria viljan in i det hela? Eller om determinismen inte är sann, om det finns händelser som inträffar helt slumpmässigt, hur skulle det kunna göra att det är jag som har valt det? Om det nu är en slump att något inträffar, då är det ju inget som jag har valt eller haft makt att styra över. Det är mycket att villa in sig i.

Men oavsett hur det går med determinismen, så leder resonemanget obönhörligen in i frågan om vad som är detta jag som ska handla fritt. Hur uppstår mitt jag? Det har jag funderat på.
Först är det såklart vår genetiska sammansättning, vårt utseende, genetiskt betingade förmågor och egenskaper som ger oss, så att säga, några grundförutsättningar.
Men oavsett om världen är determinerad eller inte, så är generna inget vi kan påverka. Det kan vara så att vilken spermie som befruktar det ägget som till slut ska bli jag, är helt slumpmässigt "vald", och att det inte finns någon djupare orsak till varför just jag blir till, men hur det än är så är det något som inträffar långt före något jag uppstått.
Alltså kan inte vår genuppsättning vara en del av detta förmodade fria val som jaget har makt över.

Den andra delen av en persons identitet skapas av den omgivning som hon föds in i. Föräldrar och andra människor som ser henne växa upp, de sociala, geografiska och ekonomiska omständigheterna som råder, de händelser och val hon ställs inför. Allt detta, en persons sammanlagda erfarenheter, knådar och formar de genetiska grundförutsättningarna till det som blir hennes jag.
Men dessa yttre omständigheter är inte heller något som man kan påverka. De är, och det är upp till jaget under den specifika tidpunkten att bestämma vad man gör åt det och hur det sen förändrar eller ytterligare befäster jaget.

Men om vi varken kan påverka genetiken eller de yttre omständigheterna, och det är dessa som bestämmer vårt jag - hur kan vi då ha fria val? Betyder det att vi inte har några fria val? Eller finns det en tredje komponent i jaget, något som varken kommer från kromosomerna eller yttervärlden? Vad skulle det i så fall kunna vara?
För tanken att vi inte skulleha någon fri vilja känns ganska deprimerande. Om jag ska vara ärlig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback