nygamla saker

Igår efter att ha suttit i tre timmar på String med Malin så började hon prata om handarbete och jag berättade om en alldeles underbar liten garnaffär på Sofiagatan vid Nytorget och hon bad mig att jag skulle visa henne var den låg. Så vi gick dit. Och det räckte med att gå in där för att det skulle börja klia i fingrarna. Ägarinnan är en så söt tant som är så hjälpsam och gärna pratar om stickning och garner och allt möjligt annat också. Så det slutade med att jag bestämde mig för att ska sticka en kofta. En riktigt snygg jävla kofta. Nu gäller det bara att få ett jobb så att jag har råd att köpa garnet - det behövs minst tio nystan sa sticktanten.

Och imorse när jag vaknade kände jag mig så ... lätt. Så jag rensade undan alla prylar som belamrade pianot och började spela. Jag började ta pianolektioner när jag var sex och slutade när jag var fjorton för att jag ville börja sjunga i kör istället. Efter det har jag suttit och plinkat lite då och då, tagit ut lite melodier och stämmor och så, men sen jag slutade sjunga i kör för två år sen har jag inte rört pianot alls.
Men nu letade jag fram mina gamla pianohäften och spelade Evert Taubes Nocturne om och om och om igen tills den flöt som vatten. Det var så skönt.
Sen hittade jag de gamla gitarrhäftena från perioden då jag fått för mig att jag skulle lära mig spela gitarr och så satt jag en stund med Blowing in the wind, The rose och Den första gång jag såg dig, men min gitarr är trasig och det är inte så kul att spela när det låter förjävligt hur jag än gör, så jag gav upp ganska snabbt. Jag kanske borde köpa en ny gitarr.

Nu är det sol ute. Så jag ska nog gå ut. Klockan fem ska jag och pappa provsjunga för en kör i Markuskyrkan i Björkhagen. Det känns spännande, och riktigt kul faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback