reklam

På baksidan av senaste numret av People är följande reklam:

image224


Jag förstår den inte. För det första tycker jag att den är osmaklig. Men det kanske bara är jag. Men så undrar jag vad som är meningen med den. Vad är deras syfte? På skylten som tjejen lutar sig mot står det Alajärvet och antagligen Eteläsuomen lääni. Det är finska och betyder ungefär Nedersjöarna och södra Finlands län. Är det med flit? Som att människorna inte skulle ha annat att tänka på än jeans om södra Finlands sjölandskap blivit en öken. Om det överhuvudtaget fanns kvar några människor då. Och om det är så att de finska ortsnamnen har en betydelse, varför är de på finska i en svensk tidning? Reklamen är antagligen internationell, inte bara för svenska tidningar, finskan blir ännu mer poänglös utomlands. Varför ha med något sånt överhuvudtaget, om majoriteten av mottagarna inte kommer förstå hela reklamen? Och om det bara är ren slump, finska är ju lite exotiskt (det är väl därför som det helt felaktiga accenttecknet hamnat på O:et), hade de inte kunnat välja något som inte antyder på världens undergång? För när Finland är en öken, då är hoppet verkligen slut. Ibland är reklamfolk riktigt jävla dumma i huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback