kaktusen

Till sin födelsedag i december fick mamma en liten kaktus av någon av sina vänner. Den hade rödrosa blommor. När hon var i Finland över jul, och jag bodde hos pappa och bara kom över någon gång i veckan för att vattna blommorna, glömde jag helt bort den lilla kaktusen på köksbordet och när jag till sist såg den var den helt ihopskrumpen och hade tappat alla blommor. Jag panikvattnade den och så kom mamma hem och tyckte att vi skulle slänga den. Men av någon anledning blev den kvar, bara flyttad till fönsterbrädan. Och nu blommar den igen. Som att den också fått vårkänslor. Och den får mig att tänka på en dikt av Nina Södergren:

Kärleken överraskade mig.
Som när man ställt undan
och glömt att vattna
en gammal kaktus.
Den tror att den skall dö
och börjar blomma.


kaktus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback