i backspegeln

Jag satt och stickade på min säng, efter att ha krälat runt på golvet med dammsugaren, och försökte komma på vad jag gjorde för ett år sen. Jag kunde verkligen inte komma på det. Januari och februari kommer jag ihåg, Indien-utredningen och min artonårsdag. Och Hannahs födelsedag minns jag, första maj och studentskivorna. Men mars - borta ur minnet. Vad gör man då? Jo, kollar in helgon-dagboken. Jag har skrivit läskigt mycket i den. Där har jag detaljerat redogjort för hela mars. Den tjugoandra mars 2006 skrev jag tillexempel såhär:

"jag och Maria gör ju ett arbete i psykologin om eventuella skillnader i kvinnlig och manlig kognition. alltså om det finns några skillnader i hur kvinnor respektive män tänker. rätt stört, men vi har material och jag har läst flera timmar sammanlagt nu, så det blir inte till att byta. ikväll läste jag lite om psykologins historia. jag hittade ett intressant stycke: 'Kvinnor var helt enkelt tvugna att förlägga så mycket energi på fortplantning och på fortplantningsorganen, att det inte blev mycket över till intellektuella kapplöpningar med männen. För de flickor och kvinnor som ändå tog risken att utbilda sig förutspåddes en dyster framtid, eftersom forskarna ansåg att intellektuellt krävande utbildning för flickor skadade fortplantningsorganen och hjärnan och ledde till mentalsjukdom. För pojkar ansågs konkurrensen i utbildningssituationen vara nyttig och fostrande, men för flickor skulle den få permanenta katastrofala följder som oregelbunden eller uteblivien menstruation, huvudvärk, sömnsvårigheter, 'mental slöhet', kramper eller epilepsi. Forskarna förutsåg också att fortplantningsförmågan skulle degenerera hos kvinnor som utbildade sig, och deras längtan efter utbildning och oberoende hotade därför artens (eller i varje fall medelklassens) överlevnad.' där har jag mitt svar till vad det är jag lider av! jag är helt enkelt inte biologiskt kapabel till den intellektuella kapplöpningen med pojkarna. det är därför jag inte kan sova, det är därför jag lider av en sån mental slöhet. jag borde acceptera mitt köns begränsningar. tack, 1800-talets evolutionspsykologer!"

Så det kan gå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback