diktboken

Jag har en del såna där lite udda intressen. Som att skriva av saker tillexempel. Dikter och citat och sånt. Jag tycker om att skriva för hand, och jag tycker om att samla och kategorisera saker. Och jag har alltid flera projekt på gång som jag är mer eller mindre engagerad i.
Mitt senaste projekt har varit att skriva över mina favoritdikter från den gamla anteckningsboken till en ny, mycket snyggare, mycket tjockare, mycket rödare anteckningsbok (från
Ordning & Reda, jag älskar Ordning & Reda). Den gamla började jag skriva in dikter i när jag var femton, och det vet ju alla att då hade man både osofistikerad smak och dålig handstil. Jag kände att jag inte kunde stå för den längre. Så jag reviderade urvalet lite och har suttit många kvällar i mammas kök och skrivit av. Och idag blev jag klar. Det blev exakt 111 dikter. Och jag har inte ens fyllt halva boken. Jag kommer kunna förälska mig i många fler dikter innan jag måste köpa en ny bok. Och det är bra, för de är ganska dyra, de där anteckningsböckerna. Det kostar med märkesgrejer, oavsett om det är kläder eller papper.
Dikterna i den är mycket olika, det är inte ens tjugo poeter som lyckats få med två eller fler dikter. Lite överraskande tar Bob Hansson förstaplatsen med hela åtta dikter. Jag menar, han är ju skön och sådär, men lite ostabil. De där åtta är nog de flesta av de riktigt bra han gjort. Mindre överraskande är att Wislawa Szymborska tar andraplatsen med sju dikter. Andra högt placerade var Karin Boye, Eeva Kilpi, Lukas Moodysson, Anna Jörgensdotter och faktiskt min vän Ida. Nu skriver hon inte så mycket längre, men när hon var femton, sexton skrev hon så fantastiska dikter, de gjorde ont och var roliga på samma gång, smarta, korta. Vi skulle starta ett förlag tillsammans och ge ut hennes diktsamlingar och mina romaner. De framtidsplanerna har nog lagts på is nu.


bok

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback