bad boys of Askola

Tjugonde juli

Och än en gång förvånas jag över värstingattityden hos killarna i Askola, kommunen min mamma växte upp i. I julas var det en kusin till vår granne här som tillsammans med sina vänner, på väg hem från en sen kväll på puben, fick för sig att klättra upp på det gamla kyrktornet i Borgå. Borgå är en av Finlands äldsta städer, dess kyrka är en mycket gammal, väl bevarad träkyrka. Eller ja, var, rättare sagt. För när de väl var uppe, fick killarna för sig att tända på. Och där gick hela den gamla träkyrkan upp i rök. Det enda som blev kvar var grunden i sten. Det har bestämts att tornet ska byggas upp igen, på samma sätt som det gamla tornet, och det kommer kosta miljarder. Så kan det gå när ett par killar druckit några öl för mycket i Askola.

 

Och nu, när jag är här igen, får jag höra en historia till av min mamma. Inte lika förödande som den förra, men tillräckligt idiotisk för att få mig att undra om det inte ändå är så att folk på landet är lite mindre intelligenta än människor i stan. Eller om det bara är här i Askola.

På midsommar dansar man inte runt fallossymboler i Finland. Här har man stora brasor, i stil med våra valborgsbål (i Finland firar man inte Valborg genom att tända brasor och supa sig redlös, här har man karneval, går runt med färgglada silkespappersvippor, och super sig redlös). Självklart hade man en stor brasa även i vår lilla by som fått sitt namn efter sjön den ligger runt - Vahijärvi (Lersjön, en av de första sjöarna som under sjuttiotalet anmäldes som död av övergödning, och man undviker fortfarande helst att bada i den, trots att det gjorts stora satsningar på att väcka den till liv (det där med död förstår jag egentligen inte, det kanske har med botten att göra, för mig verkar det som att sjön lever alldeles för mycket, den är nästan igengrodd av näckrosor och sånadär små vita)). Först var alla vid brasan, men så småningom började de vuxna dra sig hem med barnen, och kvar blev ungdomarna som skulle festa rejält den här årets kortaste natt. Efter lite (för mycket) hembränt, fick en av de unga männen för sig att han hade fått superkrafter, att han skulle bli fakir, att han kunde gå på eld. Midsommarbrasan hade hunnit bli glödande kol, och på den tog han en liten promenad. Det slutade med att ambulansen blev tillkallad och hela byn blev väckt av uppståndelsen.

Pojkarna har det riktigt spännande här i Askola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback