Wislawa i mitt hjärta

När förvirringen blir för påträngande är biblioteket en plats för mig att få ro på. Begrava mig i andras ord så jag slipper förvirras av mina egna. Jag lånade en till diktsamling av Wislawa Szymborska, och även om Sandra inte tycker om det så älskar jag hennes sätt att bland allt mellan himmel och jord i dikter med båda fötterna på jorden. Det finns en dikt för varje tillfälle. Idag är det den här som talar till mig:

Stilleben med ballong
I stället för minnenas återkomst
i dödsögonblicket,
beställer jag åt mig återkomsten
av förlorade saker.

In genom fönstret, in genom dörren,
parasoller, en väska, handskar, en kappa,
för att jag ska kunna säga:
Vad ska jag med allt -

Säkerhetsnålar, mängder av kammar,
en ros av crêpepapper, snören, en kniv,
för att jag ska kunna säga:
Jag saknar ingenting.

Någonstans är också du, min nyckel,
försök att komma i tid,
för att jag ska kunna säga:
Rosta bort, min vän, rosta.

Ett moln av intyg, blanketter, tillstånd
singlar ner,
för att jag ska kunna säga:
Solen sjunker.

Klocka flyt upp ur floden
låt mig ta dig i handen,
för att jag ska kunna säga:
Du låtsastid.

Och ballongen, den som togs av vinden,
kom nu tillrätta,
för att jag ska kunna säga:
Här finns inte längre barn.

Flyg ut genom det öppna fönstret,
flyg ut i vida världen,
låt någon ropa: O!
så jag kan gråta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback