Weekend in Finland

TORSDAG 8/2

Södermalmstorg 15:52
Jag kunde inte ens hålla mig till båten. Jag gick in på Konsum och kom inte bara ut med en tandborste, jag hade en påse mandelkubbar och en ask cocosbollar i näven också. Och nu sitter jag på Södermalmstorg och skakar. Och tänk, det är ännu kallare i Finland!
Jag har suttit här förut, just på den här bänken, och skrivit. Tittat på människor som väntar. Det är ett vanligt ställe att vänta på, Södermalmstorg. Jag har också väntat här. Och blivit väntad på. Det är ett väntatorg. Det är kanske därför jag trivs så med att sitta här, skriva och titta på människorna som väntar. Det är en atmosfär av förväntan som ligger över torget. Och utsikten är så fin - hela Stockholm. Två kvinnor går förbi och jag hör "Vad tråkigt det är här" och de syftar på Slussen. Dumma turister. Förstår sig inte på storstadssmutsens charm.
Jag plockade fram kameran och precis när jag tryckte på avtryckaren såg jag att min mentor och gamla gympalärare gick rakt igenom sökaren. Gud vad pinsamt. Här sitter jag med mandelkubbar och cocosbollar och han tror säkert att jag papparazzifotograferar honom. Och jag har tappat känseln i fingrarna.

Slussen


149813-109

Sea Side Café, MS Mariella, Ålands hav, 19:51
Maten på båten är äcklig, jag åt en broccoli- och blåmögelostpaj som luktade mögelost, men inte smakade. Helt värdelös. Ljuset på färjan gör mig så trött - jag hoppas verkligen att jag lyckas somna ikväll. Jag brukar inte kunna sova på båtar. Det är något med motorerna och vetskapen att jag kanske vaknar av att jag kvävs av Ålands havs iskalla vatten.
Mamma stötte på en gammal bekant och nu sitter de och pratar om afrikafebern. Den har hamnat mycket på tapeten på sistone. Jag ska åka som volontär någonstans, jag har tänkt ett tag att jag skulle åka till Indien, men nu vet jag inte riktigt. Afrikafebern har satt i igen. Men livet är långt. Jag kan ju göra båda. Leva upp till ribban mamma och pappa satt upp så högt under sina ugna världsupptäckarår.
Jag ska börja simma. Gå och simma och basta.


FREDAG 9/2

149813-118
Godmorgon Helsingfors

På övervåningen, Vahijärvi, 16:11
Jag är irriterad. Jag kunde bara sova korta stunder på båten och sen trängde vi in oss i en miniliten Nissan, fyra stycken i baksätet. Jag satt helt snett och fy fan vad det gjorde ont i vänster lår. Jag trodde att jag aldrig skulle kunna gå igen.
När vi kom fram till huset började mamma och Sinikka städa med en gång, och mamma är så duktig på att sätta mig i arbete. Jag sprang fram och tillbaka med sopsäckar med gamla kläder över gårdsplanen i -15 grader. Jag släpade runt på mormors alla jävla, svinfula, tunga mattor och fick tillslut svindel på riktigt av sömnbrist och ingen mat.

garn 1

Men jag hittade en hel låda full med garn! Himmelriket! Nu har jag gömt mig på övervåningen med Elmer, som spelar Warcraft (det är tydligen inte samma sak som World of Warcraft - WoW håller på att förstöra mitt projektarbete...). Jag ska plocka bland garnen och åh! Jag tror jag ska börja sticka en kofta när jag kommer hem.

garn 2


LÖRDAG 10/2

huset

På övervåningen, 11:43
Jag visade näsan därnere, men jag var bara ivägen överallt så jag vågade knappt plocka åt mig en frukostmacka innan jag flydde upp till övervåningen och mina garnnystan igen. Jag har en väldigt stor och bestämd släkt.
Jag tror att jag dragit på mig något, kylan igår och nu känns det som att jag har feber - eller som att jag har sovit för mycket. Jag är hes i alla fall, jag hade inte kunnat sjunga även om jag velat.

garn 3

På övervåningen, 19:15
Jonatan ligger och snarkar och jag lyssnar på Lisa Nilsson. Det var längesen, många år sen känns det som. Men det är mjukt. Det är bra för trasigheten inuti. Och det får mig att tänka på Sandra, så mycket får det mig att tänka på Sandra.
Lisa Nilsson sjunger:

"Jag vet inte för vem jag skriver, det är bara ord. Är det i handen det börjar, eller huvudet, eller utanför mig själv? Jag vet inte för vem jag sjunger, vem bryr sig om sånt? Det är bara små toner som flyger genom luften till ett öra någonstans. Det är bara toner, toner som lever. Det är bara ord som redan finns. Det är bara toner, toner jag lånat. Det är bara ord. /.../ Jag vet inte för vem jag lever, men jag lever ändå. Kanske är det för ljuset i tunnelen eller kanske bara för mig själv."

Och självklart känns det lite hafsigt och banalt utan musiken, men ändå. Varför?

Varför skriver jag? Till vem? Jag kan säga exakt på dagen när jag började skriva. Jag var elva, var med mamma på en "fältstudie" i Babati, en by i inre Tanzania (det var under året jag bodde där). Mamma var på olika besök och jag var så uttråkad att jag efter att ha läst novellspecialen i MinHäst tre gånger om, bestämde jag mig för att skriva en egen novell. Det blev berättelsen om Lina som blir skötare på connemaran Jamika. Jag skrev mer än sjuttio sidor på datorn, och den är fortfarande inte klar. Det lär den heller aldrig bli. Annat har kommit ivägen. Så från början var det en vilja att få bestämma händelseförloppen själv. Leka gud.
Sen förälskade jag mig. Såklart. En ihärdig, seg, på sätt och vis olycklig förälskelse som fick mig att ligga vaken om nätterna med en hel myrstack i huvudet. Och jag märkte att genom att skriva så kunde jag få lite ordning på all förvirring. Jag skrev dikter på löpande band, noveller och små "krönikor". Och jag har liksom fastnat i det där. Nu är det genom förälskelserna jag skriver. Och, om jag ska vara helt ärlig, tror jag att jag ofta hittar på, själv frammanar förälskelserna för att ha något att skriva om. När jag fått skriva av mig eller om något annat kommer ivägen, så försvinner den som om det varit en lättare förkylning - borta med vinden. (Det är därför jag blir så förvirrad när jag förälskar mig på riktigt och det bara inte vill gå över. Jag är inte van vid sånt irrationellt beteende.)
Så jag skriver alltid till någon. Jag får fraser i huvudet, de bara dyker upp, men de är alltid riktade till någon. (Jag funderar ibland över ifall den där någon ska känna sig hedrad eller besvärad. Jag har ännu inte kunnat bestämma mig.) Jag överdriver och jag klipper och klistrar, men likt förbannat vränger jag ut och in på mig själv när jag skriver. Och ibland blir jag rädd för att de som läser mina texter ska bli rädda för mig, tro att jag är neurotisk och sentimental. Men det är väl egentligen ingenting att vara rädd för. Det är väl så jag är. En del av mig. Inte allt, men som Lisa Nilsson sjunger: "Jag går igenom små rum, och alla visar de olika sidor av samma sak. /.../ Jag går igenom alla olika sidor i mig." Eller Tomas Tranströmer: "Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."

Så. Summan av kardemumman. Att skriva har blivit ett behov i mig och jag hittar på saker att skylla ifrån mig på, förälskelser för att locka fram orden. Men varfrån behovet kommer vet jag inte. Kanse är det som min svensklärare Hans sa när jag hade snack med honom om mitt argumenterande tal häromveckan: "Du har en förmåga att vilja kommunicera, att uppbringa engagemang. Det är det viktigaste. Sen handlar det bara om planering." Jag behöver kommunicera, och mitt sätt att göra det på har blivit det skrivna ordet.


SÖNDAG 11/2

På övervånginen, 13:05

garn 4

Nu har jag nystat klart. En hel låda full med små runda garnbollar. Snart ska vi börja åka till båten, buss den här gången. Det har varit kallt den här helgen, -16 ungefär. Jag har inte haft någon kontakt med Sverige alls. Jag vill hem.

garn 5


frost
Frost på fönstret på glasverandan


Helsingfors
Helsingfors

Ella's, MS Mariella, Ålands hav, 18:38
Helsingfors är en ganska ful stad. Med en väska full av garn gick jag med mamma från busstationen till hamnen och konstaterade att Stockholm är mycket vackrare. Men så har jag inte varit så mycket i Helsingfors heller. Det har nog sina pärlor som gömmer sig för mina nybörjarögon.
Nu sitter jag på båten och överväger att äta en påse chips till middag. Den här båten är helt värdelös.


MÅNDAG 12/2

sol 1
När jag vaknade gick jag upp på däck och hann inte ens ställa om vitbalansen på kameran


sol 2
Men det vackra försvann inte. Det väntade på att jag skulle hinna ändra några inställningar
på min ufokamera


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback