böckerna och listorna II

semla


Idag har jag gjort följande:
- skrivit en sida om boken jag ska läsa till projektarbetet (trots att jag inte läst mer än halva. Vanliga gymnasister gör sånt hela tiden, har jag förstått, men för mig är det första gången som jag fuskar med en bok)
- gjort upp sportlovsplaner med Jonatan och mamma. Jag ska shoppa med henne och laga mat åt honom imorgon
- semmelfikat hos Vivi&Nisse. Min mamma har så underbara vänner, de är nästan lika mycket mina vänner, jag kan verkligen prata med dem. Idag hade jag ett långt samtal med en kvinna om Afrika och trångsynthet (hon bodde i Mocambique precis samma år som jag och mamma bodde i Tanzania), om gymnasiet, tvåspråkighet och framtiden (hon jobbar numera, tillsammans med Vivi, med att göra undersökningar om elevdemokrati och sånt). Hon sa flera gånger att jag resonerade så likt en av hennes söner, det kändes nästan som att hon försökte få mig att be henne att sammaföra oss (För övrigt, onödig information, hennes äldsta son är Lång-Kalle, för er som vet vem det är...)
- inte städat mitt skrivbord, snarare stökat till det ännu mer
- gjort en lista med alla böcker jag läst. Ungefär. Jag kan ju inte komma ihåg exakt alla. Men jag var lite väl optimistisk med det där om tusen böcker. Det blev 326 stycken. Men det är ändå rätt bra, tycker jag. Att jag kan komma ihåg de flesta också. Vad jag ska göra med det vet jag inte, men nåt kul kan jag nog hitta på. Som lite onödig statistik tillexempel:

Antal lästa böcker: 326
varav skönlitterära på svenska: 221
... på engelska: 
32
... på finska: 10 (antagligen fler, har mina finska böcker i bokhyllan hos mamma, kan ha glömt nån)
varav diktsamlingar: 43
varav fackböcker: 13
varav övrigt: 3

Mest hittills läste jag: 2005, 76 böcker (kan vara något missvisande kvantitetsmässigt, då jag läste 24 diktsamlingar då)
Näst mest läste jag: 2006, 45 böcker

Mest lästa författare: John Marsden, med 9 böcker (mest tack vare hans 7-böckersserie om det påhittade kriget i Australien)
På en välförtjänt andraplats: Cannie Möller, med 8 böcker (min favorit bland svenska ungdomsboksförfattare. Och jag har varit på skrivarkurs med henne - hon tyckte jag skrev bra, att jag hade en egen stil. Jag var sjutton och blev så stolt)
Mest lästa poet: Bob Hansson, med 5 diktsamlingar

Numera läser jag mest udda böcker jag råkar komma över, jag lånar inte alla böcker som finns inne på biblioteket av en författare som jag gjorde när jag var fjorton. Därför lyckas få av mina nuvarande favoritförfattare nå någon topplacering.

Någon gång kanske jag kan sätta mig och ge dem poäng också och göra någon sorts topplista, men inte ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback