helgläsning

Igår läste jag ut Kärlek i kolerans tid. Det är en fascinerande historia, trots allt, ensam i sitt slag. Om man orkar ta sig igenom den.

Så i morse började jag läsa Allt av Martina Lowden. Jag fick den i studentpresent, men den är så tjock och har ett så opraktiskt format, limmad men större än en vanlig pocket så den får inte plats i mitt pocketfodral. Så det har inte blivit av. Men idag började jag alltså.
Hon använder sig av så svåra ord att jag måste läsa med min Nya Svenska Ordboken bredvid mig. Vissa av dem är så ovanliga att de inte ens är med bland de 70 000 ord och fraser som min ordbok består av. Och jag stör mig på hennes huvudkarktär M's pretentioner, på hennes dryghet. Kanske mest för att jag känner igen mig själv i det.

Men med ordboken bredvid mig fick jag för mig att ta tjuren vid hornen, om jag får uttrycka mig så. Jag som kallar mig själv och andra hejvilt för pretentiös, måste ju veta exakt vad det betyder. Denna förklaring erbjuder min ordbok:

pretentiös adj. -t (intellektuellt) aspråksfull i en utsträckning som det inte finns täckning för, äv. fordrande.

Okej, det låter väl logiskt. Men vad betyder anspråksfull? Vad betyder intellektuell?

anspråksfull adj. -t som har stora anspråk, särsk. på erkännande (av storhet o.d.)
anspråk subst. -et 1 krav för egen räkning 2 i vissa uttr. utnyttjande
intellektuell adj. -t 1 som har att göra med tänkande och analys 2 som har förmåga till och intresse för tänkande och analys, ofta särsk. filosofiskt el. humanistiskt tänkande

Ja, det var ju ungefär som jag trodde. Men nu har jag det bevisat, svart på vitt. Pretentiös.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback