min julhelg IV

JULDAGEN (25/12)

damm
Jag försökte fota dammet, men ja, det gick kanske inte så bra


På övervåningen, 11:15
Jag vaknade av att mamma och Kaarina kom upp och hade ett litet gräl. Mamma är ett och ett halvt år äldre än Kaarina och de grälar jämt. Sen gick Kaarina ner och mamma blev kvar och hon berättade något lustigt. Hon sa: ?Den vänstra hjärnhalvan vill ha struktur, planering, den vill veta vad som ska hända i förväg, annars blir den förvirrad och olycklig. Den högra hjärnhalvan vill ha kaos. Den mänskliga hjärnan är konstruerad så att hon alltid ska vara lite eländig?. Det är så typiskt min mamma att berätta en sån sak.


 

 

gruppbild
Att ta gruppkort är alltid så kaotiskt. Speciellt när man är fotograf


Andningspaus på övervåningen, 16:23
Hela släkten är här nu. De två morbröderna med fru respektive två av mina kusiner, och den tredje morbroderns änka med en tredje kusin. Det är många viljor som vill åt olika håll och mitt i allt sitter mormor och andas i små pustar. Jag behövde en liten paus.
Jag skulle baka morotskaka. I morotskakan brukar jag ha valnötter, men morbrodern som handlade åt oss hade köpt hela nötter, såna man knäpper efter julmiddagen. Och jag kunde inte hitta en nötknäppare någonstans. Vad gör man när nötknäpparen sprungit sin kos? Man kan ta vitlökspressen, tänkte jag och började knäppa valnötterna med den. Och det gick riktigt bra, tills jag mötte en ovanligt hård nöt som fick mig att ta i så att när den väl knäcktes, gjorde jag hål på min egen tumme också. Det är fascinerande vad mycket blod som kan rinna ur ett litet hål på en tumme. Jag var tvungen att ta på ett plåster.


 

valnötter


Före läggdags på övervåningen, 21:15
Jag är så trött. Släkten tar på krafterna, speciellt min mamma. Hon är bra på att sätta mig i arbete. Men jag tycker så mycket om dem också. I övermorgon åker jag hem. Det är skönt.
Jag lyssnar på Jeff Buckley. ?And remember your smell and the fabric of your simple city dress. Oh, that was so real.? Det är fint. Jag skulle vilja ha en sån city dress.


 

lampa

Ser det inte alldeles ut som en kondom?


Bara för att, 22:22
Någon tänker på mig och jag tror ju nästan på telepati och jag vet vem jag tänker på. Jag har tänkt så mycket den här julhelgen.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback