min julhelg II

DAN FÖRE DOPPAREDAN (23/12)

häst


Fortfarande på övervåningen, 11:20
Jag drömde om Djungeldjuret Hugo och små shetlandsponnyer. Ute är himlen blå, jag tror jag ska övertala Karina till att tillåta mig att gå på en liten promenad, och kanske hälsa på grannens små shetlandsponnyer. De hade ju föl i somras.
Jag har lite ont i halsen och jag fick god jul-sms från kusin Lella och från Robin och ett panikslaget från Beata om julklapp åt vår ridlärare Kicki. Hela Stockholm känns så fjärran.



snö



Tillbaka på övervåningen, 13:03
Mormor ville att jag skulle läsa ur bibeln för henne. Jag öppnade en sida på måfå i gamla testamentet och började läsa om Elia. Om hur gud skickade ner strålar av eld och dödade hela arméer för att de inte trodde på Elias ord. Medan jag satt och läste, ringde Kaarina min mamma från rummet brevid och nämnde något om en läkare. Då skrek mormor: ?Jag behöver ingen läkare! Herren är det enda jag behöver!?
Sen gick jag på en kort promenad och fotograferade vass, snö och shetlandsponnyer.



vass



Kvar på övervåningen, 13:17
Jag försöker läsa Sara Lidman, men det går inte. Det vill sig inte. Det är något psykiskt över stora tegelstenar på mer än sjuhundra sidor. Vad skulle pappa gå och köpa en samlingsutgåva åt mig för? Jag får låna böckerna en och en på biblioteket när jag kommer hem. Så kan jag läsa Wislawa Szymborska nu istället.

I eftermiddag kommer mamma. Det kan gå hur som helst.


Ännu på övervåningen, 18:40
Mamma och Kaarina har lite svårt att hålla sams, så jag håller mig här uppe. Sov lite för en stund sen. Idag vänder ljuset, sa mamma, förra natten var årets längsta. Jag har läst Wislawa Szymborska, tycker om hennes kvicka sätt, det är smart, det får mig att le. Speciellt tyckte jag om en dikt om människor man inte älskar, och en annan om döden utan överdrift.

Jag lyssnar på Joni Mitchell. Jag tycker om hennes sätt att sätta ihop låttexterna. De talar till mig. ?The last time I saw Richard was Detroit in ?68 and he told me: ?All romantics meet the same fate someday, cynical and drunken, boring someone else in some dark café. You laugh?, he said, ?you think you?re immune, go look at your own eyes, they?re full of moon. You like roses and kisses and pretty men to tell you all those pretty lies, pretty lies. When are you gonna realize they?re only pretty lies, oh pretty lies, just pretty lies?.?


 

gran
Mormor och mamma och Kaarina vid den nyklädda julgranen

Precis innan sängdags på övervåningen, 22:21

Jag pratade med mamma och beklagade mig lite över att min förkylning kommit just nu. Då sa mamma: ?Men tänk som min muslimska vän på Zanzibar. Han sa ?Men Marja, tänk det som att det var det minst dåliga som kunde inträffa?. Att ödet sett till att du skulle få förkylningen nu, och inte precis innan filosofiprovet?. Islam och ödet. Jag brukar ha lite problem med det, men just ikväll tycker jag att det var fint.


spinnrock
På mormors övervåning finns en spinnrock

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback