ett avsked - imorgon åker jag

Imorgon går jag upp klockan sju och flyger till Helsingfors, tar bussen till Borgå, byter till bussen mot Mäntsälä och går av vid Vahijärvi, Lersjön, och går den sista biten hem till mormor. Där kommer jag få leva i karantän på övervåningen tills jag slutat snora, för att inte smitta mormor, vars immunförsvar gjorts svagt av strålbehandlingen. Det kommer att bli en stillsam jul och jag tror att den kommer bli ett tryck över lungan för jag kommer inte ha någonstans att gömma mig. Men så hittade jag dethär:

Kaksi asiaa minä haluan opettaa lapsilleni
ennen kuin kuolen: että saunan ikkuna ei huurru
jos sen sivelee saippualla
ja että höyryn hengittäminen auttaa.

Det är Eeva Kilpi och betyder ungefär:

Två saker vill jag lära mina barn
innan jag dör: att bastuns fönster inte immar
om man bestryker det med tvål
och att andas ångan hjälper

Jag är inte Eeva Kilpis barn, men jag ska följa hennes råd. Jag ska andas ånga, jag har med mig Sara Lidman och två antologier med kärleksdikter, jag har dagboken och anteckningsblocket och ett brev att skriva. Och jag har kameran. Jag överlever nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback