Before sunset

Igår kväll ville jag se något för att göra mig lite glad, lite balanserad, så jag plockade fram Before sunset/Bara en dag. Och den är ju helt underbar, jag har sett den tre gånger nu och den är lika bra varje gång, men jag vet inte om den egentligen var så bra att se just nu. Jag blir så melankolisk, jag känner mig som Celine som tappat tron samtidigt som jag är så enormt naiv och romantisk. Ja, romantisk. Detta förhatliga ord. När jag var fjorton och Eric skrev och var så söt, försökte jag inbilla mig själv att jag inte uppskattade det för jag var ju realist. Men det är inte sant. Eller så var det sant, men att jag har förändrats. För nu sitter jag och gråter av Before sunset och tänker att den där kontakten finns, att en dag kommer jag också kunna promenera runt med någon i Paris och känna att mina förvirrade ord blir förstådda. Jag känner igen mig i Celine när hon säger att hon lägger märke till detaljerna, att hon har blivit rädd för att träffa nya människor för att hon alltid saknar de där små detaljerna när det är över. När mötena efter ett tag, som oftast, rinner ut i sanden. Jag saknar också detaljerna. Veronika skulle alltid rufsa till sin lugg när hon pratade. Sättet som Fred släpade med rösten precis innan han skulle säga något. Paulina vars röst alltid höjdes en oktav när hon blev upphetsad, alla hennes läten när hon var glad eller nöjd eller arg eller förtvivlad. Mollys sätt att alltid ha en lite frågande ton, även när hon inte frågade något. Marias händer. Och filmen fick mig att minnas och när den var slut var jag alldeles full av fjärilar och somnade helt uppochnervänd och jag vet fortfarande inte om det var av nostalgimelankoli eller den där lätta lyckliga känslan efter att ha sett en riktigt bra film.

Kommentarer
Postat av: marie

den är fin den där filmen.
jo, det är oftast de små sakerna man minns med människor, och ofta tar efter (medvetet eller omedvetet).
hur många är ens egna småsaker och hur många är andras?
och jag tycker om alla dina ord.

2006-12-21 @ 21:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback