protesterna i Peru

Nu har jag läst lite. Protesterna mot den nya lagen som tillåter ökad exploatering av peruanska Amazonas har inte alls tagit ett liv. För en vecka sen dog TRETTIOFYRA personer i sammanstötningar mellan demonstranter och polis i Amazonas-området. Förmodligen var strejken i Cusco en del av samma protester, för enligt DN har protesterna pågått i två månader. (De protesterna var det ju mycket svårt att hitta information om över huvud taget, både på engelska och spanska, för att inte tala om svenska.) Mest är det urbefolkningen som demomstrerat, men i torsdags hölls stöddemonstrationer i många andiska städer, bland andra alla som jag åkte igenom på resan hit - Puno, Arequipa, Ica och Lima.
Jag förstår varför pappa ringde mig igår morse. Om något från Peru skrivs om i svenska tidningar, då är det allvarliga grejer. Men själv har jag faktiskt inte märkt någonting. Kanske är det för att det är lördag, och för att jag nu är i Miraflores, den rikaste delen av Lima. Loki ligger vid en rondell, varom även en park, McDonald's, Burger King och Pizza Hut ligger. Det känns inte som att vara i Sydamerika. (I Bolivia finns det inte någon McDonald's. De gick i konkurs.)

Men jag hoppas verkligen att de fortsätter protestera (dock utan fler dödsfall), för den här Alan García, Perus president, verkar inte vara så speciellt miljömedveten. Att låta kinesiska och amerikanska företag exploatera Amazonas är ju typ det dummaste man kan göra i miljösynpunkt. Amazonas är jordens lungor! Det är mycket viktigare än alla olje- och gasfyndigheter världen. Det finns andra vägar till ekonomisk utveckling än att sälja sig till utländska storföretag. (Jag har läst Latinamerikas öppna ådror av Eduardo Galeano, jag har blivit hjärntvättad). Jag hoppas verkligen att de som bestämmer i Peru lyssnar på sina medborgare. Folket här verkar vara mycket smartare än de som bestämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback