... men Bolivia hänger kvar

Paniken när jag inser att jag inte har något extra toapapper med mig. Impulsen att sno några extra servetter att ha i fickorna så fort jag kommer åt. I Bolivia finns det inte papper på toaletterna. Toapappershamstrandet har satt sig i ryggmärgen.

Eller växeln. Jag har fortfarande inte kommit mig för att ta ut pengar. Alltså har jag inga kronir i kontanter. Men när jag gick hemifrån igår för att åka ocg dansa lite, så slog det mig att jag inte hade några småpengar på mig, bara ett Visa-kort, och jag tänkte att det inte är någon idé att gå ut över huvud taget. Jag kommer ju ändå inte att kunna betala för någonting. Ur bankomaten kommer bara hundringar.
Tills det slog mig att jag var i Sverige. I Bolivia är det bara jämna pengar som gäller, ingen har växel, allt detta samlande på mynt och skitiga småsedlar är inte alls nödvändigt här. I Sverige införskaffar affärerna rör med mynt, och till och med femhundringar brukar de flesta ställen ha växel till, hur lite man än handlar för.
I Bolivia har de inte ens femhundrasedlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback