barnen som dör

Jag lyssnade på radio. Så dags på P3 brukar de ha olika humorprogram, så jag förväntade mig något sådär halvlarvigt och pinsamt - sen de la ner Hej domstol! har humorn i radion inte varit densamma. Men istället kastades jag rakt in i otroligt intressanta diskussioner om olika samhällsfrågor. Starkt material hette programmet och gick ut på att belysa olika nyheter ur en humoristisk synvinkel. Och jag måste säga att de verkligen lyckades. Skarpsynt och med en subtil sarkasm gjorde de mig riktigt engagerad.
En sak de diskuterade var det här med alla stora summor som nämns på nyheterna, och i synnerhet den helt ogreppbara summan som George W. Bush begärt för att finansiera krigen i Afghanistan och Irak nästa år. Miljarderna får det att snurra i huvudet på en. Så programledarna gjorde en rad olika jämförelser. En av dem var följande:

För 2 promille, alltså 0,2%, av krigsbudgeten, skulle man kunna vaccinera och rädda nästan alla av de 10,5 miljoner barn under fem år som dör varje år.

Summan George W. Bush kräver för sitt krig fortsatte att vara ogreppbar, fast nu må hända av en helt annan orsak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback