jag har ordkonstnärer i släkten

Igår hade de recenserat en biografi om Emilie Flygare-Carlén i DN:s kulturbilaga. Det stod att hon var en av 1800-talets mest lästa författare, att hon var en av de bäst betalda, att hon blivit kritiserad av sin samtid och litteraturvetare senare, detta typiska fenomen för kvinnliga författare, att hon idag därför är nästintill bortglömd. Idag hade de en intervju med biografins författare, Monica Lauritzen. Hon berättade ännu mer om denna västkustförfattare. Emilie Flygare-Carlén verkar plötsligt ligga på modet.

Grejen är den att jag är släkt med Emilie Flygare-Carlén. Hennes flicknamn var Smith, vilket också var min farmors flicknamn. Smith var en ganska viktig familj i Strömstad, bland annat var min farmors farbror, Jan Smith, borgmästare där. Det är efter honom som min pappa fått sitt namn. Emilie Flygare-Carlén var min farmors farfars farfars syster, ungefär. Det har jag vetat länge, jag har poserat brevid bysten föreställande henne som står i Strömstad, men jag hade ingen aning om hur stor hon varit. Att hon varit betydelsefull. De här artiklarna, och att någon bemödar sig med att göra en 500 sidor lång biografi om henne, har gjort mig intresserad. Om ni hittar mig någonstans i sommar med näsan i en bok, kan ni vara nästan säkra på att det är en Emilie Flygare-Carlén.

bok
Pappa gick såklart med en gång och köpte biografin


Men Emilie är inte den enda av släkten Smith som kan det där med ord. Efter att ha läst de där artiklarna slog det mig att min farmors kusin Ann Smith är poet, jag har tillochmed träffat henne. Tydligen en av Sveriges främsta poeter av erotisk lyrik. Alltså åkte jag till biblioteket och lånade tre diktsamlingar av henne. Här ska läsas. Aldrig trodde jag väl att jag skulle hålla på med släktforskning av detta slag.


Det är med dina händer
du talar till mig
inte med ord och ögon
inte med någon annan
del av dig själv
så som med handen

Därför
om du frågar hur
jag längtar efter dig
skulle jag svara

Det är din hand

Min hand i din varma
Mot min rygg din hand
i mörkret din hand
din hand kring mitt hjärta
                               Ann Smith

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback