husen

I Bolivia har husen namn. Eller åtminstone de lite större höghusen. Inne i centrala La Paz står det namn på varenda byggnad. Som Edificio Da Vinci (edificio betyder byggnad), eller Edificio Ecuador (på Calle Ecuador), eller Edificio San Antonio (där danskarna bodde), eller Edificio Nazareth (ett lägenhetshus i Irpavi, en liten bit ifrån där jag bor).
Jag tycker att det är något mycket sympatiskt över de döpta husen. Bättre är det än dessa kvartersnamn som vi har i Sverige som jag aldrig lyckats förstå mig på (även om de ibland kan vara riktigt roliga, som i Bagarmossen tillexempel - min pappa bor i kvarter Vaksamheten och en liten bit bort i villa- och radhusområdet finns både kvarter Kvinnligheten och kvarter Djärvheten).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback