friheten (22 juli)

En gång skrev jag att frihet är ett SL-kort. Det står jag fast vid, men idag har jag hittat en annan, mycket vacker definition som jag lika gärna skulle kunna använda.
Jag läser För Lydia av Gun-Britt Sundström just nu (vid sidan av Madame Bovary på finska av någon idiotisk anledning). Det är en omskrivning av Söderbergs Den allvarsamma leken, fast ur Lydias perspektiv och ett halvsekel senare. Såhär när jag nästan läst klart den inser jag att det nästan varit bortkastat, jag minns inte alls så speciellt mycket från originalet. Men den är bra ändå, även utan jämförelsemöjligheten.

Och på sidan hundraett står det:
Bland det första hon köpte sig var en liten billig grammofon, och sedan blev det skivor, klassiskt och pop och jazz och visor utan urskiljning. Markus hade erbjudit sig att bidra med pengar så att de kunde skaffa en ordentlig anläggning, men det avböjde hon bestämt.
Det skulle vara en portabel grammofon.
Om hon en dag skulle vilja bära den med sig.

Frihet kan även vara en portabel grammofon.

Kommentarer
Postat av: m.

å, det låter fint. jag saknar att spela mina lp-skivor.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback