jag söker i varje litet skrymsle och varje liten vrå för att finna hopp

Igår läste jag ut Bodil Malmstens Det är fortfarande ingen ordning på mina papper. Och hela tiden hittar jag nytt.

>>Det unika i människans nuvarande situation jämfört med tidigare är det att hotet mot människans fortsatta existens den här gången har frambesvurits av människan själv.
Ur detta faktum kan vi kanske hämta en skymt av hopp.<<
Det återkommande ordet hopp hos [Georg Henrik] von Wright.
Att om det är människan som ställt till det för sig, så borde hon väl kunna ställa det rätt igen.
Att botten kanske inte är det sämsta ställe man kan befinna sig på och att det inte behöver vara något fel på en nerförsbacke.
Att svackan är en bra plats för eftertanke och gropen en lokal i vilken man kan stanna upp och besinna sig, inte bara något som det gäller att fortast möjligt ta sig upp ur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback