höjdsjuka i Puno

Från Lima åkte vi till Pisco, en liten stad vid kusten som var centrum för en stor jordbävning 2007. Det var fascinerande med alla omkullfallna hus och sprickorna och hur den långsamt höll på att byggas upp igen. Därifrån åkte vi på en turistsmockad tur runt Los Islas Balletas, enligt Lonely Planet "the poor man's Galapagos", och där fick jag riklig användning av teleobjektivet jag fick av pappa i tjugoårspresent - det blev mer än fyrahundra bilder på pingvinger, sjölejon, pelikaner och andra fåglar. När vi slagit oss ner i La Paz och jag får lite tid vid en dator, ska jag rensa igenom och ladda upp.
Från Pisco tog vi en försenad buss upp mot bergen. Royal class hade vi kostat på oss, så att sätena nästan gick att fälla ner i horisontellt läge, men trots det så är ju tjugo timmar på buss inte att leka med. Men vi sov en del, och sen när vi kom upp i Anderna var utsikten fantastisk. Jag lägger upp bilder på det sen, när jag får tid.

Nu är vi i Puno, en liten stad vid Titicacasjöns strand. Det regnar och har åskat en del också. Väldigt mysig, men inte helt oproblematisk - med en höjd på 3800 meter över havet, är höjdsjuka ett faktum. Hittills verkar det som att det är Edvard som drabbats värst, han ligger på hostelrummet, helt likblek, och mår riktigt jävla illa enligt egen utsago. Vi andra har kommit undan lindrigare, med bara lite huvudvärk och allmän andfåddhet för ingenting.
Imorgon ska vi åka vidare med buss över gränsen och planen är att vi anländer i La Paz imorgon eftermiddag. Det ska bli så kul att träffa Natalia igen, jag pratade i telefon med henne för en stund sen och det var så fint att bara höra hennes röst. Och skönt ska det också bli, att få ta det lite lugnt i några dagar, sova ordentligt, bara vara. Det behöver vi alla, inte minst Edvard, så att han får vänja sig vid höjden.

Nu ska jag stupa i säng.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Jag vill också träffa Natalia. Mina kommentarer till den här bloggen kommer enbart att innehålla avundsjuka och bitterhet! Men jag är glad för er.. :)

Tvinga i Edvard vatten och B-vitamin, det ska tydligen hjälpa.

PUSSAR

2009-01-20 @ 10:45:50
Postat av: marja

Kiva että olette päässeet perille Punoon.Terkkuja sun matkakavereille, erityisest Edvardille joka toivotttavasti alkaa toipua ja Natalialle ja Natalian perheelle siellä Boliviassa.



Olis kiva jos kirjoittaisit suomalaisen bloggitekstin silloin tällöin suomeapuhuville sukulaisille.

Hali, hali hali äiti

2009-01-20 @ 22:19:48
Postat av: marja

Grattis, Bolivia. Det är ny president i Vita Huset.

Terkkuja marja

2009-01-20 @ 23:00:34
Postat av: Anonym

åh sjukt kul det verkar! hah en bra sak med att ni ärpå hög höjd är att ni kommer producera mer röda blodkroppar så att ni lättare kan ta upp syre! de e ju sjukt praktiskt kanske därför elitidrottare vill bo på hög höd innan tävling..

but anyway! hare bäst bäst bäst :D

puss

2009-01-21 @ 15:23:02
Postat av: morena

Den äldre generationen (mammor och tanter samt farbror Vadde)är också avundsjuk men vi kompenserar genom att äta Katja-mat. Igår på Vadims födelsedag åt vi Katja-Lasagne, gjord av Marja och idag äter vi Quinoa - som odlas i Peru och Bolivia och den påminner förstås om era äventyr och vedermödor. Jag har inga goda råd mot höjdsjuka men dricka och vila är ju alltid bra.

Vi vill se mera bilder!!!!!!

Morena

2009-01-21 @ 18:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback