turistfällor

Nu har jag sett Machu Picchu, kanske världens största turistattraktion. Jag har poserat framför Frihetsgudinnan och det lutande tornet i Pisa. Jag har varit uppe i både Eiffeltornet och Empire State Building. Jag har vandrat runt bland templen på Akropolis i Aten och stenhögarna i Forum Romanum. Jag har sett Mona-Lisa i Louvren och lejon para sig i Serengeti. Jag har åkt gondol i Venedig.
Vad finns det kvar? Ett par pyramider i Egypten, kanske. Taj Mahal i Indien. Kinesiska muren.

Och ändå lär jag mig aldrig. Köandet i oändlighet, tjocka amerikaner och fotograferande japaner. Det är aldrig de där platserna som lämnar störst spår. Det är platserna vid sidanom som växer fast i minnet.
Men ändå ska jag lik förbannat dit. Det är som med romanerna av och/eller om de unga männen - de ska läsas, och plaserna ska ses. Här är erfarenheten inte värt tre öre. Inför varje resa blir jag nollställd pånytt.

Så i sommar, när jag kommer hem, hade jag tänkt ge mig på "Jack" av Ulf Lundell, och nästa resa ska förhoppningsvis innehålla Taj Mahal.

Kommentarer
Postat av: m.

jag har svårt för det klassiska poserandet framför kända byggnader, försöker undvika i den mån det går.

men när man väl är där,

längst upp i eiffeltornet med utsikt över hela paris eller på kinesiska muren som fortsätter i evigheters evighet,

är det rätt fantastiskt ändå.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback