det ändlösa livet

Häromdagen såg jag en fascinerande film. The Man From Earth hette den och byggde helt på samtalet som fördes mellan de åtta personerna på en liten avskedssammankomst. Någonstans kanske den skulle klassas som en science fiction, fast för min del tar det emot. Jag skulle hellre kalla det ett psykologiskt kammarspel. Kanske ännu bättre hade den blivit om det varit på en scen, som teater. Det var en sån intensitet i dialogen och enkelhet i utförandet att jag hela tiden såg Stadsteaterns Klarascen framför mig.
Hela filmen är ett samtal som börjar med en diskussion om odödlighet och sen leder vidare till frågor om religion, livet och människan. De åtta samlade är alla från en universitetsmiljö och där finns en arkeolog, en historiker, en biolog, en socialantropolog, en psykolog och en lärare i kristen litteratur. Samtalet får därför så vitt skilda infallsvinklar att det aldrig hinner bli tråkigt. Den gav mig svindel.
The Man From Earth är verkligen en film som jag rekommenderar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback