en dag på jobbet

Nu är jag snart klar med min andra måndag på sommarjobbet. Jag har kommit in i någon sorts rutin. Ja, och eftersom de flesta människorna på kontoret är på semester och det alltså inte är så många som kan behöva vaktmästarens hjälp (det är väl ändå ganska coolt, att jag är VAKTMÄSTARE), så består mina dagar mest av att:
dela ut de tre brev och en DN som kommer med posten varje morgon vid åtta
städa lite i miljöstationen
fylla på kaffemaskinen / köra ut fruktkorgarna / gå brandsäkerhetskoll (lite beroende på dag)
läsa (just nu är jag mitt inne i Philip Pullmans fantasytriologi His dark materials)
läsa lite mer
och läsa lite ännu mer
gå och hämta de två breven som ska komma med posthämtningen runt fyra
läsa någon sida till, och sen är dagen slut.

Men ibland händer det saker som sticker ut. Det kommer människor på besök vid min vaktmästeridörr, någon av hantverkarna som jobbar med utbyggningen kanske eller någon uppifrån kontoret till och med. En gång kom en man ner och frågade om jag kunde spela backgammon och det slutade med att jag vann över honom med en knapp marginal över en kopp kaffe, för hans del, och te för min.
Jag har lagat två dörrar - säga vad man vill om hantverkare, men såvärst försiktiga är de inte. Två gånger har de kört sönder en dörr med sina små motordrivna lastredskap, som jag sen fått skruva ihop.
Men jag har så trevliga kollegor. En av dagvakterna har bjudit mig på Piggelin två gånger efter lunch, och städaren är från Kuba där han pluggade fysik och elektronik i en massa år, innan han kom hit för nio månader sen.

Ja, jag har det nog ganska bra på mitt sommarjobb. Jag klagar inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback