min rendez-vous med Ture Sventon

När jag satt på tunnelbanan idag påväg till universitetet, steg skådisen som spelade Ture Sventon, Helge Skoog, på vid T-Centralen och satte sig mittemot mig. Och plötsligt mindes jag när jag var i Zimbabwe som femåring och kvällen då vi var på middag hos en av mammas kollegor, som råkade vara Helge Skoogs fru. Han var inte där själv, men jag minns att själva tanken tjusade mig något förskräckligt när jag var fem. Jag älskade den lustiga, temmelätande detektiven.
En replik formades i mitt huvud: "Herr Ture Sventon, när jag var fem åt jag middag hos din fru i Zimbabwe."
Det är en sån kommentar som skulle kunna ge mig rykte om att vara lite tossig. Självklart yttrade jag den inte. Men å andra sidan så kan väl bieffekten - nämligen att jag satt och skrattade för mig själv - vara grund nog för att kalla mig tossig ändå. Så det kanske gick på ett ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback