twenty-one things you might not know about me II

Den tredje delen i Libba Brays triologi ska ha anlänt till Statsbibilioteket, men sen tycks den ha försvunnit spårlöst. Bibliotikarier är nog det virrigaste släktet som finns. I väntan på att den försvunna boken ska dyka upp, fortsätter jag på självbiografin:

Twenty-one things you might not know about me II:
8. När jag var tio var jag med i talangjakten på min skola tillsammans med fyra andra tjejer från min klass. Vi framförde Markoolios superhit "Drömmen om Finland". Jag rappade, Hannah och Amalia körade och Kirke och Vanessa dansade. Vi kom tvåa - jehovas vittnet tillika vår mattant Anni som satt i juryn tyckte inte om det fräcka språket i verserna.

9. En gång tillbringade jag nyårsafton på tunnelbanan. Vi var påväg till en fest, men så blev det stopp och vi kom varken hit eller dit. När vi väl kom fram till Enskede var festen över och sen hade sista tunnelbanan gått och det slutade med att vi gick i tre timmar genom snöfallet från Stureby till Bagarmossen. När vi kom fram till Bagarmossen hade tunnelbanan börjat gå igen.

10. När jag var tolv bestämde jag mig för att jag aldrig ska gifta mig. Jag påstod nämligen att jag inte trodde på evig kärlek - skilsmässobarn som jag är. Nu är jag tjugo och har ännu inte lyckats övertalas om motsatsen.

11. Jag skriver för hand. Mycket. På det mesta. Baksidan av kvitton. Marginalen av tidningar. Gamla räkningar. Servetter. Vadhelst jag råkar ha tillhands när andan faller på. För alla vet ju att skribenter som jag lever på nåder av de konstnärliga infallen och när de kommer gäller det att ta vara på dem. Så det så!

12. Jag är släkt med Emilie Flygare-Carlén, på pappas sida. Har jag nämnt det förr?

13. När jag var liten var kär i Aladdin, och i förlängning då även i Peter Jöback. När jag läste Mobergs utvandrarepos var jag kär i Robert, förmodligen för att Peter Jöback lånat honom sin röst i musikalen Kristina från Duvemåla . Jag är nog fortfarande lite kär i Peter Jöback.

14. Jag växte upp med Hasse&Tage - jag kan i princip hela Släpp fångarna loss och Äppelkriget utantill, replik för replik. Annars så blir jag alldeles varm av att tänka på: Amélie från Montmartre, Before sunrise & Before sunset, Garden State och Eternal Sunshine of a Spotless Mind. Cheesy, jag vet. Men det jag - som jag försöker dölja bakom pretentioner och litteratur - i ett nötskal.


Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback