min landsman filosofen

Och jag läser en av texterna om dygdetik och den brittiska filosofiprofessorn nämner Georg Henrik von Wright flera gånger i sin text. Jag tror mig känna igen namnet. Senare surfar jag lite på filosofiska institutionens hemsida och lägger märke till att en av von Wrights böcker används som kurslitteratur i teoretisk filosofi I. Jag tror mig fortfarande känna igen namnet, och nu när jag läst det på två skilda ställen under samma dag, känns det värt att anstränga sig lite extra. Så jag gräver runt lite i hjärnan, och det slår det mig - Bodil Malmsten citerar ju honom i sin bok Det är fortfarande ingen ordning på mina papper. Jag har tillochmed citerat just det stycket här på bloggen.
När nu både dygdetikens återuppväckare Philippa Foot och Bodil Malmsten anser honom värd att citera, kräver nog Georg Henrik von Wright ändå att bli uppkollad, tänkte jag och vände mig till Wikipedia. Och där, hux flux, står det allra först att gubben var FINSK, finlandssvensk till på köpet. Och på nästa rad står det att han efterträdde Ludwig Wittgenstein som professor på University of Cambridge.

Det blev nästan lite för mycket att ta in. Ni vet, vi finnar är ju rätt få antalsmässigt i förhållande till resten av världen, ännu mindre än vi svenskar, och på ett sätt ännu mer åsidosatta och exotiska eftersom vi talar ett språk som verkar ha kommit till jorden från yttre rymden utan några syskon eller ens sysslingar. Och så får jag veta här att en viss finlandssvensk von Wright (som ju inte alls låter finskt) varit professor vid Cambridge och dessutom blir citerad av Bodil Malmsten. Snacka om boost för den finska nationalkänslan. Och ännu ett namn på listan över grymma människor att läsa mer om och av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback