gymnasiet vs. universitetet

Jag trodde väl aldrig att jag skulle skriva det här, men det är mer krävande att plugga på universitet än i gymnasiet. För en del låter det kanske uppenbart, att det måste vara en kunskapsstegring, annars sker det ju ingen utveckling. Men det är inte så jag menar.
Jag tänkte alltid att gymnasiestudierna måste vara de jobbigaste, eftersom man då måste bolla mellan en sådär tio olika ämnen samtidigt. Och det måste ju ändå på ett sätt vara jobbigare än sen på universitetet, när man bara läser en sak i taget.

Men alltså, jag har upptäckt att universitetsstudier är krävande på ett helt annat sätt. De kräver enorm koncentration. Tempot är så högt. Det går inte att känna sig hundra på allt - det är bara att plugga så mycket man orkar och sen låta det vara. Det finns inget som heter perfekt - eller det går åtminstone inte att uppnå.
Och efter att ha pluggat ett par timmar på morgonen och varit på en föreläsning på eftermiddagen, fungerar hjärnan inte längre. Den känns som mosad banan. Jag har massor med tid över till att läsa larviga romaner, att sticka, se på tv, laga mat, promenera med vänner, slösurfa. Men tänka - glöm det. Hitta på intressanta saker att skriva om, prosa, på blogg, i dagbok - inte en chans. Jag orkar inte.
Det kanske är specifikt för filosofin, jag vet inte, lite så är det kanske. Och kanske är det så att hjärnan är som vilken muskel som helst - att jag gick sysslolös hela hösten kanske gjorde att hjärnan tappade kondition och det tar ett tag innan den kommit i form igen. Men faktum kvarstår: jag har aldrig sysslat med något som gjort mig så intellektuellt utpumpad som nu.

Kommentarer
Postat av: m.

å, men det låter rätt trevligt ändå.
jag är mest trött-
utan så mycket intelligens inblandat..
biljetter uthämtade förresten:)

Postat av: Katja

prima :D
jag får försöka få hjärnan i form tills dess...

2008-04-17 @ 19:39:35
URL: http://katjaelina.blogg.se
Postat av: Jakop Dalunde

Vet precis vad du menar. Samma sak med politiskt arbete.

2008-04-22 @ 22:11:27
URL: http://jakopdalunde.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback