i affären

Att handla mat ger mig ångest. Ingenting är ju helt okej. Bortsett från de svenska äpplena man kan köpa nu, så ska man ju undvika frukt, på grund av alla långa transporter. Med de flesta grönsaker gäller samma sak, förutom för de som är växthusodlade i Sverige, där energiåtgången åt uppvärmingen är skyhög. Och potatis är den mest besprutade grödan i Sverige. Kött ska man inte ens tänka på, och mjölkpodukter, tja, korna äter ju proteinpulver gjort på sojabönor som är odlade i Brasilien i mark där regnskogen har skövlats för att ge plats åt åker. Haven är utfiskade, och dessutom är fisken väl längre inte speciellt nyttig att äta heller på grund av all skit vi smutsat ner vattnet med.
Vad lämnar det mig att köpa? Inte mycket. Med de återanvända plastpåsarna fulla av ekologiska och rättvisemärkta produkter flyr jag Coop Nära för att komma undan andnöden. För äta måste jag ju.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback