ortsnamn

Det finns en busshållplats som heter Kokoskakan. Den ligger på 181:ans rutt. Det är ett så gulligt namn att jag flera gånger tänkt att jag skulle gå av där, bara för att. Men det är inte en så gullig plats. Det ligger i ett mittemellanläge vid en tanig liten dunge. På andra sidan dungen korsas Nynäsvägen och Tyresövägen - två tungt trafikerade vägar. Och det är sällan någon som går på eller av där, det ligger ju liksom mitt emellan två bostadsområden.
Kokoskakan ligger i Sköndal. Det är också ett ganska lustigt namn. Sköndal. Skön dal.

Sen finns det ett annat område. Det heter Pungpinan. Det ligger mittemellan Kärrtorp och Skarpnäck. Och Skarpnäck går ju inte heller av för hackor. Skarp näck.

Kommentarer
Postat av: m.

det var ett sött namn;)
busshållplatsnamn har jag inte direkt undersökt, förutom vega som är bästa namnet.
egentligen borde man lämna platserna som de är, låta dem vara med det där underliga namnet och alla bider man kan få utifrån det..men oftast är man ju nyfiken på att veta mer.

Postat av: Hanna

Vilka lustiga namn ni har. Det är nästan som det där du skrev om böckers titlar förut, att så mycket hänger på dem. Vem skulle lägga märke till en sån busshållplats om den inte hade råkat heta Kokoskakan?

2007-11-25 @ 21:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback