myndiga handlingar 25

För länge sen, på den tiden då jag nyss fyllt arton, hade jag en liten följetong i min Helgon-dagbok som hette myndiga handlingar. Den handlade om mina myndiga handlingar. Det sista avsnittet hade numret tjugofyra och handlade om att jag nyss varit och röstat, och min ångest över att jag till slut känslomässigt förstått det som jag med förståndet vetat i ett halvår redan - att högern skulle vinna valet. Datumet var sjuttonde september 2006.

Jag har fått halva ansiktet förlamat. Jag får ögonkontakt med en het karl på tunnelbanan och ler, men kommer försent på att jag inte kan och vill hoppa ut genom fönstret.
Så jag går hos en akupunktör. För att öka blodcirkulationen i ansiktet. Nålar i ögonvrårna och tinningarna, under näsan, genom kinderna, på magen och i fingertopparna. Och jag undrar hur man kom på det från början. Hur fick man idén att stoppa nålar i folk för att göra dem friska? Det måste ha varit en tortyrmetod, men istället för att känna smärta blev offren friskare. Inte för att akupunkturen gör speciellt ont egentligen, inte i jämförelse. Jag har nyss tagit ett ryggmärgsprov, en flera decimeter lång spruta rakt in i ryggmärgen, då blir perspektiven ganska stora. Men det är ändå en väldigt konstig sak att göra, att stoppa nålar i folk för att göra dem friska. För det är ju svårt att göra det av misstag också, så som de flesta andra medicinska upptäckter blivit gjorda. Antingen stoppar man in en nål i någon, eller så gör man det inte. Här kan man inte av misstag pastörisera något.
Än har det inte hänt så mycket, mer än att jag blivit öm på de ställen där nålar nu suttit en och en halv timme fem dagar i rad. Men jag tycker att det ändå är en myndig handling. Att frivilligt låta någon stoppa en full med nålar, att moststå impulsen att dra ut dem alla redan efter tio minuter och springa därifrån, att svälja klaustrofobin och försöka slappna av. Att efter fem gånger verkligen lyckas slappna av så mycket att man till och med slumrar till.

Akupunkturen blir min tjugofemte myndiga handling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback