julkänslor

Häromdagen trillade jag in på Lava - Kulturhusets ungdomsgård där jag tillbringade hundratals timmar när jag var fjorton, femton, men som jag sen dess besökt högst tre gånger. Det har renoverats i flera omgångar sen jag var fjorton. Nu är det riktigt snyggt. Och de har en välorganiserad, proffsig verkstad. Till skillnad från när jag var fjorton, då det mesta kunde hittas lite varstans och verkstadens motto tycktes vara Kreativt Kaos.
Jag blev inspirerad. Jag satte mig i en fåtölj och ägnade mig åt en av mina favoritsysselsättningar: att skriva listor. Och vad listade jag den här gången? Jo, vad jag ska ge folk i julklapp. Vad jag ska göra åt folk i julklapp. Det var riktigt spännande.

Och idag när jag gick bland de frysande pölarna som låg utspridda på asfalten, och Simon & Garfunkel började sjunga 7 o'clock news, Silent night, översköljdes jag av en sån plötslig jullust. Den har kommit smygande, stjärnor som kommit upp i fönster, ljusgirlanger på balkonger, ett plötsligt sug efter glögglukten, föströdda tankar om att få baka pepparkakor och lussekatter. Och där, på en mörk väg mittemellan Skarpnäck och Bagarmossen nästan exakt en månad innan jul, översköljdes jag av den enorma lusten till ALLT. Hela julen. För första gången sen ... sen ... sen jag var tretton.
Under senare år har den bara kommit, det har varit höst och enrom skolpress och plötsligt var det bara jullov och det enda jag hinner uppbåda är ett sorts vapenstillestånd mellan slagen. Men nu har jag tid, nu är det som att jag gått och väntat på det. Julen. Jag ryser av adventssångerna vi sjunger på kören. Jag ser fram emot att få hitta på vad jag ska ge alla.
Sen frågade pappa vad jag önskade mig, jo för farfar hade undrat. Och då mattades lusten lite. Saker att få har jag inte kunnat komma på sen jag var tretton heller. Jag har fått komma med nödlösningar i flera år, jag vill liksom inte ha. Och den lusten hade uppenbarligen inte kommit tillbaka, tillsammans med de andra julkänslorna som återuppstått. Men det är ett faktum nu. Julen är påväg.

Och idag är det tydligen min namnsdag.

Kommentarer
Postat av: Pauli Heikkinen

Hei Katja,

Sinullahan on mielenkiintoista tarinaa sivustollasi. Me kirjoittelemme Kaijan kanssa sunnuntain ratoksi joulukortteja ja mieluusti lähettäisimme teille myös, mutta osoite ei ole ylhäällä. Voisitko hivauttaa sen minulle sähköpostilla niin saada "yllärinä" kortti ainaskin äidillesi. Kaikkea hyvää sinulle.

Pauli

2007-12-09 @ 11:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback